Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



tisdag 26 januari 2010

Liljor


Skulle lägga in den här bilden på Facebook,men där var det något fel så jag kom inte in. Så då får det bli här på bloggen istället.Går ju lika bra det.Den här bilden är ett par år gammal. En gång i tiden hade jag många vackra liljor i trädgården,men sen kom lilje baggarna.Och hur många jag en klämde ihjäl så blev dom bara fler och fler. Så nu är det nästan inga liljor kvar hos mej.En sort som jag inte kan ta bort är ängsliljan .Den blommar ju så tidigt på året så den brukar klara sej bra.Hur gör ni för att klara era liljor från angrepp?Jag har läst någonstans att det enda sättet är plockning för hand och sedan mosa dom.Men de är ju så svåra att fånga ,släpper sej ju bara rakt ner och sedan på rygg.Och där på magen är de svarta så då syns de inte.Smart av naturen eller hur?Fast jag har beställt en ny lilja från Spezialplant.En Lillum nepalense.Den är vit med svarta prickar och mycket svart i svaljet.Den såg så fin ut så jag kunde inte motstå.Får sätta den i kruka så går det lättare att hålla skadedjur borta.

1 kommentar:

  1. Hej Gunsan!

    Men gud vad du är duktig på trädgård. Det är verkligen något jag skulle vilja kunna men verkligen INTE kan. Vår trädgård ser faktiskt inte riktigt klok ut, hahhaha. Jag vet inte hur jag ska börja, vad jag vill ha osv. Jag vet bara att jag vill att den ska vara fin och gärna ge ett gammelmodigt intryck.
    Du längtar väl också till våren nu kan jag tänka mig?

    Ha det så bra.



    Kram Inka

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.