Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



Bloggintresserade

fredag 8 januari 2010

Tankar i mitt huvud

Sitter här och tittar på gamla foton från tiden vi har jobbat med trädgården.Så många minnen väcks till liv.Vi flyttade hit 1980 på sensommaren och så mycket vi har förändrat sedan dess.
Och då fanns det inga mördarsniglar här.Dom har vi bara haft en 3-4 år.Kommer ihåg när jag förstod att dom invaderat trägården för första gången.Såg en snigel högt upp på väggen hos grannen,och det är ju en egenskap hos dom sniglarna att de kryper upp så där.Gud så ledsen jag blev.Och det första året blev så mycket förstört att jag nästan ville ge upp.Men nu börjar det gå bättre med jakten på de slemmiga rackarna.I vår ska jag köpa nematoder att vattna ut igen.Har gjort det ett år och det hjälpte ganska bra.Det och daglig plockning.Fast en del växter har jag fått ta bort helt och hållet,bla. lupiner som sniglarna älskar.jordgubbslandet är även det borta+en massa andra växter.Sattsar på rosor och prydnadsbuskar som inte blir så stora.Det finns ganska mycket man kan ta istället.Vår trädgård gränsar mot skogen så det är tyvärr bra överlevnads mark för dom.Plus att det kommer ner mycket fukt från berget ovanför oss.Men jag tänker inte låta dom vinna utan jag kämpar vidare med moteld.

1 kommentar:

  1. Ja det här med sniglar är ett kapitel för sig, vi bor också i närhet till skog på ena sidan och åkermark på de andra så här är ett evigt slagsmål mellan oss och sniglarna:) Förra året hade det dock minskat betydligt och i år får vi hoppas att denna långvariga kyla har gjort gott.Det ser ut att vara mycket vackert i din trädgård Gun. Ser fram emot att följa dig och din blogg.
    Ha det gott/Monne

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.