Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



Bloggintresserade

torsdag 17 februari 2011

Ve och fasa.

Jag har fått ulllöss på två av mina växter.Ser ni de vita tussarna på blomskälkarna Sen var det full nere i bladvecken.Går inte att göra något åt den det är så tätt tätt mellan alla feta blad.Så den fick fotas en sista gång och så ut med den och den som stod bredvid .Den hade börjat angripas den med..SYND
Titta så söt oxalisen är nu med fullt utslagna blommor.
Det kommer fullt med knoppar.
Och se vad som tittar upp här.Muscari Golden Fragance.
Lite tröst nu när ohyran börjat dyka upp.Nu gäller det att hålla
koll på allt där nere så man är med från början om det
blir fler angrepp.

7 kommentarer:

  1. Usch ett sånt otyg! Min svärmors urfina meterhöga paradisträd fick ullöss i vinter.... de gick inte att rädda! Förfärligt!
    Hoppas du inte får fler ulliga tecken...

    Kram H.

    SvaraRadera
  2. du kan försöka bekämpa dom på detta vis men det är ju svårt bekämpat:(
    Såpspritlösning

    En lösning lämplig för besprutning av växter får du genom att blanda 0.2 dl såpa och 0.1 dl T-röd i 1 liter vatten.

    Ska du pensla sköldlöss eller ullöss kan du använda en starkare lösning, t.ex. 2 delar vatten, 2 delar såpa och 3 delar T-röd.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Ullöss är naturligtvis inte kul, fast sköldlöss är nog ännu värre!
    Kommer man sen inte åt att peta/pensla ordentligt då är det bara din metod som gäller; Släng skräpet!!!

    SvaraRadera
  4. Om du inte slängt den ännu skall du få ett tips av mig mot ullössen...
    Jag fick det en gång på en gigantiska hoya.. inte en suck att bli av med dem vare sig med provade eller annat.
    Så valet var ju då bara att slänga... men så tänkte jag på en sista grejj.
    Jag ställde ner hela kruka och blader i en stor svart soppsäck.
    Snörpte ihop säcken så att jag bara fick ner handen ... tillsammans med en spräflaska RADAR!
    Jag sprejjade som besatt! Knöt ihop säcken och lät den stå i tre dar(vet inte om det behövs) och efter det var alla löss döda men inte plantan!
    Och just den plantan är en av mina käraste...

    SvaraRadera
  5. Usch vad trist det är när man får ohyra på sina växter, och ofta är det fler som blir angripna.
    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  6. Usch va trist! Hoppas att det inte sprider sig. Tycker du ska testa LindaLundas metod, det verkar "kraftfull" och bra....¨
    Må så gott och ha en fin helg!

    SvaraRadera
  7. Jag har haft ullöss en period på flera växter och höll på och behandlade ett bra tag. Jag försökte med flera metoder och blev till slut av med eländet, men någon växt slängde jag. Jag hoppas att dom aldrig kommer tillbaka!
    Ha det gott och lycka till med bekämpningen!
    Christina

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.