Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



Bloggintresserade

fredag 17 juni 2011

Snigelväder.

Blodnäva vit.       Vi har snigelväder här idag.Det regnar kraftigt.Var ut en sväng nu på morgonen och klippte sniglar.Och det var gott om dom,men de håller sej ganska bra vid tomtgränsen mot skogen.Nere i trädgården är det inte lika många.Så jag går även i skogskanten och plockar de rackarna.Tänker som så att när grönskan tar slut där så väller de ner i mina rabatter.Sitter här och funderar lite på vad jag ska hitta på en sån här dag när det inte är uteväder.  
Plister.Vackra men de vitfläckiga bladen
Det här kan jag inte namnet på.Man skulle behöva kunna krympa som Teskedsgumman då de är vackrast inuti.Då kunde man ju se det om man blev liten.
Så här fin är den när man kan se insidan.
Den röda Stjärnflockan.
Och så den här.Jag köpte en mörkt röd och en vit och satt i en stor kruka.Men den är ju inte röd. Den är ju lila.Fast det gör inget för den är lika fin tillsammans med den vita.Som är vit som tur är.
Det är en Dahlia.

4 kommentarer:

  1. Usch och fy vad det låter trist med sniglar, det är inget som finns här... ännu.
    Din lök är en Honungslök - Nectaroscordum siculum, den är verkligen vacker.
    Önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Nu måste jag ställa två frågor till dig.
    1. Jag har en näva som jag inte vet namnet på, den liknar din blodnäva. Min är ca 70 cm hög, kan blodnävan bli så hög eller är det en annat sort?
    2. Är det skogsniglar (de svarta som du har i trädgården) de äter väl också på växterna? Jag har något som äter upp mina tagetes och eterneller jag sått.
    Hoppas du kan och vill svara.
    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  3. Japp, lika bra att vara pigg på snigeljakt om de skadar växterna, för det vill man ju inte. Härliga bilder du visar!//Helen

    SvaraRadera
  4. Hejsan Gunsan!
    ja, sniglar - dessa huliganer! De förstör just nu alliumbladen och honungslöksbladen - precis som hos dig, trots att vi är ständigt på jakt efter dem!
    Det var ju trevligt att du fick hjälp an Helen med namnet!/Anja

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.