Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



Bloggintresserade

tisdag 2 augusti 2011

Odling på fönsterbänken.

För några dagar sedan Satt jag och sydde och såg då att fönstret i sy rummet ju var tomt hade burit ut alla pelargoner som stått där.Och så tråkigt det såg ut.Så nästa dag när jag var ner på stan blev det ett besök i blomsteraffären.Där köpte jag fyra små fetbladsväxter plus ljust lila prydnadsstenar.Allt planterades i en låg och vid keramikkruka.Sen hade jag lite andra stenar som jag blandade med de lila.Det blev riktigt fint om jag får säga det själv.Sedan hade jag tre små krukor med kaktusar som jag sått och nu växer de så fint.I växthuset stod växten närmast på bilden och den längst bort hade jag i ett annat fönster.Grodan har jag gjort på en keramikkurs .Glasyren är lagd på ett annorlunda sätt.Så den skimrar i grönt,lila och tunna linjer i guld.Läckert blev det.Den andra keramiken har jag köpt hos en keramiker i Danmark.
Tigerlilja.
Den här Fingerborgsblomman är mörkare i verkligheten än på den här bilden.Av den nya sorten som blommar redan första året.
Tror den här heter Strandveronika.Den dyker upp både här och där i trädgården.
Fackelblomster
En ljust rosavit Rudbeckia.
Gullriset blev väldigt stort i år.Ser vackert ut när det vajar i vinden.

6 kommentarer:

  1. Du är ingen kattägare eller? Med tanke på alla blommor på fönsterbrädan:-) Jag brukar få ha "hål" bland mina blommor i fönstren, för att katterna ska kunna klämma sig mellan dem.

    Ser att du har de där "nya" fönstren, själv har jag gamla fönster från 1939 men funderar på att skaffa nya så småningom. De verkar smarta med tanke på sättet de öppnas:-) Mycket luft och katterna kan sitta kvar på fönsterbrädan:-)

    Pius

    SvaraRadera
  2. Åh, så fint du har fått det i fönstret....börjar osså gilla fetbladsväxter inomhus. Veronikan är fin...mina vita har redan blommat över:(//Helen

    SvaraRadera
  3. Tomma fönsterbrädor är inget roligt, det är lite svårt att hitta några roliga krukväxter den här årstiden, men det su köpte och fixade till blev jättefint.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Fin bild på tigerliljan. Min har inte börjat blomma ännu.

    Ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
  5. Så fint det blev på fönsterbrädan! Gullriset ser pampigt ut, för några år sedan hade jag en rugge i rabatten men det blev för stort för min lilla trädgård så jag gav bort det! Tigerliljan är fin, en sådan ska jag ha så småningom!
    Ha det gott!
    Margot

    SvaraRadera
  6. Gullriset är en riktig barndomsnostalgitripp!
    men vilka fina, vita höstanemoner som kikar bakom gullriset! WOW!/Anja

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.