Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



tisdag 6 september 2011

Plommon och andra bär och frukter.

Blomstercornellens bär ser nästan ur som körsbär.Busken har massor.Senare i höst så kommer nog stora flockar med Sidensvansar  kalasa på dom.Har sett busken alldeles full med fåglar.En underbar syn.
Viktoriaplommonen är mogna och klara att äta.Mmmm så goda de är.Har även bakat en plommonkaka som inte blev så tokig .
I den här krukan har jag plantor av Klockviva.Rosa.De får stå kvar där i vinter ,men i växthuset.Så får det bli utplantering i vår.
Kärleksörten börjar visa sin röda färg.
Och Höstastern den lila/röda är redan igång .Brukar komme lite senare.Har även en vit sort men den är lite senare.
Och så en av mina favoriter den vita Sköldpaddsörten.Den står lite skuggigt men den verkar trivas med det så den får stå kvar.Den lyser upp det där skuggiga hörnet så bra.

9 kommentarer:

  1. Jag trodde det var krikon på den översta i bilden.
    Vi har två träd med viktoriaplommon med massor av frukt på och ett träd med gråpäron, det är så mycket frukt så jag vet inte var jag ska göra av allt. Vit sköldpaddsört har jag inte bara den rosa,.
    kram!

    SvaraRadera
  2. Så gott med egna plommon, önskar jag hade plats för mer fruktträd. Kärleksörten är så vacker, jag hade en planta i en stor kruka några år men den klarade inte förra vintern så jag borde skaffa en ny så småningom.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hösten är en fin tid, vilka rikedomar vår vackra natur bjuder på!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. ...att i Stockholm hade vi massor av fruktträd, men det enda jag saknar är faktiskt Viktoriaplommonen. Alltså var jag tvungen att köpa en låda och koka plommonkräm åt min gubbe(han är tikog i kräm) - fast jag åt några färska själv också!

    SvaraRadera
  5. Blomsterkornellens frukter är fina!Roligt när man kan 'bjuda'fåglarna :-)
    Fin den är vita sköldpaddsörten hos mig har den försvunnit...
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  6. Blomsterkornellen var verkligen fin! Den får jag nog läsa lite mer om.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Hejsan Gunsan!
    Oj, oj så mycket fint du visar! Klockvivan är ju så söt när den blommar med sina nickande små blommor.
    Att ha ett träd eller en buske fullt av sidensvansar måste vara en syn för gudar!/Anja

    SvaraRadera
  8. Vårat Viktoria plommon har gett frukt för första gången i år och dom är så mumsiga.
    Såg att du har.
    Har aldrig tidigare sett såna frökapslar som du har på Klockrankan, vad kul.
    Snyggt med bär på hösten och bra till kransar.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  9. Så fin Blomsterkornellens frukter är, förstår vilken enorm syn det måste vara då busken även är full av Sidensvansar.

    Ang. Bergnävan - Erodium manescavii har jag varit ut och kollat frön. Hittade några frökapslar men efter drygt 1 veckas regn kanske dom har ruttnat. Har i alla fall tagit in dom på tork. Hör av mig senare ifall det blir några sådugliga frön.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.