Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



Bloggintresserade

tisdag 25 oktober 2011

Den hade jag glömt.

I ett par dagar nu så har jag hållit på att städa ur en del skåp och lådor då jag tänkte göra om lite här hemma.Då bland en massa annat så kommer den här boken fram.1000 Fuchsias.A Colour Guide. By  Miep Nijhuis.En underbar bok.Köpte den för många år sedan .Och då fick jag beställa den i bokhandeln inne i Nyköping.Tror den kostade nästan 600kr.Men jag ville absolut ha den .Hade en period då jag alltid hade massor med fuchsias varje år.Men sedan blev det svårt att klara alla över vintern.Så plötsligt en dag så var alla borta.men jag blir lika sugen varje år att köpa några nya.Får ser om inte fyndet av boken gör att jag faller för frestelsen igen.För när man börjar bläddra i den så börjar habegäret göra sej påmint.Det finns ju hur många sorter som helst.
Tänk er själva sida upp och sida ner med den ena vackrare en den andra.Inte underligt att man vill ha allt.Blir ni också sugna.?

5 kommentarer:

  1. Vilket härligt 'städfynd' du gjorde :=)
    Ja, Fuchsia är verkligen vackra blommor, gillar bäst de småblommiga.
    Har en kompis som samlar på Fuchsia så jag har turen att få en och annan snygging att ha i krukor under sommaren.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Åh, vilket fynd! Jag gillar den helvita fuchsian och djupt vinröda. Lilla städmusen kan få komma hit om hon vill! Vi skulle få våra fönster tvättade idag men personalen var sjuk så de kommer nästa måndag istället. Varje fönster monteras ner och tvättas!!! Inget för mig att hänga ut från tredje våningen och kränga fönster. Räcker att ramla ner från träden. Puss lilla mor!

    SvaraRadera
  3. ja Fuchsior är speciella. jag tycker dock att de är svåra att övervintra.

    SvaraRadera
  4. Jag har också haft en period - ganska lång sådan - då jag odlade fuchsia. Det var när jag bodde i Stockholm och gick på samma keramikkurs som en dam som jobbade med pelargoner och fuschior. Dom hade auktioner varje år på sina moderplantor och där gjorde man ett och annat häftigt fynd!
    Sen flyttade både dom och jag från Stockholm, men för några år sen fick jag återfall och beställde några plantor från ett annat ställe söderut som annonserade.
    Dom var dock totalt värdelösa, jag fick plantorna jättesent och först efter en massa påstötningar och dessutom fick jag fel sorter. Inte alls dom jag beställt - inte kul!

    SvaraRadera
  5. Ett verkligt städfynd....jag brukar läsa och titta på bilderna i mina fuchsiaböcker nu så här på den mörka årstiden och längta till det blir dax att ta fram dom igen.
    Ing_Marie i Finnerödja

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.