Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



torsdag 27 oktober 2011

Lite trädgård i källaren.

I år har jag lyckats hålla löftet till mej själv att jag inte skulle spara så mycket i källaren.Det här känns alldeles lagom.Var ner och satt på tvättmaskinen nu på morgonen och då såg jag att det börjat blomma i flera krukor och en hade knopp på väg upp.Sånt gillar jag.
Den här hade jag inte sätt att det var knopp i.Men i morse var den första lilla blomman utslagen.P.australe.Hittade en liten planta i gruset som jag satte i kruka.Och nu när den fått komma ner i källaren så har den börjat växa efter att den stått stilla ett bra tag.
Min Hibiskus som fick ohyra för en månad sedan.Satte ut den efter att jag sprutat den och tänkte som så att klarar den inte kylan så får den gå hädan.Men det gjorde den och ohyran är borta men den får stå här nere där det är lite svalt så den inte får återfall.
P.zonale.Också en planta som självsått sej under hyllan där jag hade pelargoner.Den har också börjat få fart nu.
En Sreptocarpus som jag delade och fick fyra plantor av.Den har stått i växthuset förut men nu får den övervintra här nere.Blommar så fint hela tiden så jag har inte hjärta till att kasta den trots att jag har tre till i köket.
En vildpelargon som jag glömt namnet på.Även den en självsådd.Kommer med knopp nu .Blommorna är små och vita med lite lila streck.Bilden blev lite suddig tyvärr.

6 kommentarer:

  1. Det är så härligt att kunna ha ett litet rum för växter som behöver en sval plats under vintern. Det är dessutom kul att kunna njuta av blommande växter. Snygg Hibiskus!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig trädgård du har inne! vi har ju en enplanskåk utan källare, men i Stockholm hade vi en jättestor källare och då hade jag också trädgård i undervåningen. Det var mysigt, men det var jobbigt att knata i trappan när man var konvalecent efter en operation! Hur går det för dig!?

    SvaraRadera
  3. Ja du har en växtkällare nu :) Bra att kunna förvara allt i. Tänk vad dom små växterna kämpar i alla fall. Kramen från Maria

    SvaraRadera
  4. Din lilla pelargon är hur söt som helst....
    Jag har släpat det mesta av det som ska övervintras inomhus till torpet bla 35 stycken pelargoner:)
    Må så gott!

    SvaraRadera
  5. Så härligt med ett rum med växtbelysning i källaren, jag har sagt att jag skulle fixa det flera år. Hoppas det kan bli i vinter..
    Visst blir man glad när det börjar blomma så fint!
    Ha en härlig helg! (:D

    SvaraRadera
  6. Sreptocarpus får jag av en kompis ibland, men jag är så slarvig....

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.