Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



Bloggintresserade

torsdag 29 december 2011

Man kan väl ändra sig.

Hej Hallå.
Hur mår ni efter julens goda mat.Självmår jag ganska bra.Har fortfarande ganska ont efter strålningen.Men det sas att det skulle dämpa sig efter ett par veckor.
Men nu till saken.Var ut till växthuset bara för att kolla att allt var bra,då såg jag att mina Aurikler hade börjat mögla och ruttna.Det har varit väldigt fuktigt där inne i vinter.Så jag tog in dom i källaren och planterade om allihop.En del delade jag även på.Tog bort alla mögliga och ruttna blad.Nu står de ju under lysrör så jag hoppas de kommer att repa sig.Och angående rubriken på det här inlägget så har jag sått en hel dröse med fröer.Kunde inte vänta.Så nu går jag som jag brukar och nosar i krukorna varje dag för att se om det hänt något.Det här är en tid som jag verkligen tycker mycket om.Att se hur det man sått kommer upp och om det blir lyckat blir till fina plantor som man får sätta ut sedan i trädgården.Jag gissar att jag inte är ensam om att tycka så.Många av fröerna av det jag sått kan komma att behöva en kall period sedan för att gro.Nu håller jag tummarna för att det ska gå bra.

15 kommentarer:

  1. Där står de små sötingarna och bara väntar på att våren ska komma! Ja, suck! Vem vill inte det så vi kan få vara i stugan lite mer.

    Kram från dottern!

    SvaraRadera
  2. visst är det kul!!! jag har lyckats stirra upp lite frön, och det var absolut inte meningen att jag skule göra det nu:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Det är klart att om man har en sån fin odlingsplats så är det kul! Själv skulle jag få hålla till i tvättstugerummet och det är faktiskt inte lika roligt alls! :-( Alltså så blir det ingen frösådd!! :-)

    SvaraRadera
  4. OJ,vilken fin plats du har i källaren,vist längtar man till våren,jag har åxå börjat så lite idag,ha det bra,maggan

    SvaraRadera
  5. Varför har jag inget sådant här rum?
    Det hade jag behövt nu är jag avis må du tro.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  6. Har du frösått camelia nån gång?Jag har prövat med ej lyckats...
    KRAM från mig!
    ps.mina aurikler ser inte alls bra ut...

    SvaraRadera
  7. Helena. Det har jag aldrig provat.Tror det kan vara en svår blomma att så.
    Annika.Ja det här källar rummet är guld värt.Håller en temp på 14-15grader och de frön som vill ha varmare för att gro har jag ett litet växthus med undervärme till och även en större värmematta.

    SvaraRadera
  8. Så underbart med ett sådant rum! Jag har ingen källare, så jag måste använda dotterns gamla rum. Det används också som gästrum, så jag kan inte så före jul, men nu ska det snart bli av.
    Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!!!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  9. Vilket rum! Jag hade också börjat fröså nu om jag haft den platsen. Dina bilder väcker verkligen längtan till våren, och nu har det ju vänt även om det inte känns som vintern ens besökt Skåne ännu.
    Kram och Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  10. Jag hoppas verkligen att dom klarar sig. Så ledsamt annars. Och sått redan??? Här har inte ens fröerna kommit hem än, haha. Men jag hinner nog. Och jag önskar att jag hade både ett sånt rum som du har och ett växthus!!
    Önskar dig ett GOTT NYTT ÅR!
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  11. Kikar in och önskar ett Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  12. Lyckliga du som har en källare för alla frösådder! Här blir det tunnsått med frösådder eftersom jag inte har någon plats för dem:)
    Önskar dig och din familj ett riktigt GOTT NYTT ÅR!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  13. Ha, ha, ja ibland är det svårt att låta bli, så roligt att se det växa till sig. Hoppas det går bra med dina Aurikler.
    Önskar dej ett riktigt Gott Nytt År 2012
    Kram Blomkärringen

    SvaraRadera
  14. Härligt när det börjar spira i byttorna:)
    Önskar dig och de dina ett riktigt Gott Nytt År!

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.