Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



onsdag 15 februari 2012

Fixar i fönstren.

Hej.
Tänk vad en tidning kan få fart på sysslandet.Köpte den här nya som handlar om krukväxter och hur man kan göra fint i fönstren även den här tiden på året.Man kan nog säga att det började trissa runt i mitt huvud när jag satt och läste.Det var en bra artikel om pelargoner och en om orkidéer som jag tyckte mycket om.Så senare på dagen när jag planerat lite till så satte jag igång.Plockade med en del växter ner i källaren och delade och planterade om.Har två olika Rexbegonior dom hade växt ut i långa grenar med blad i toppen bara.Så dom delade jag och satt i djupa krukor.Hoppas de överlever den tuffa behandlingen.Sen blev det lite annat som också fick ny jord.Satte en avlång plåtbricka i fönstret och plockade ihop som jag tycker en fin samling växter och lite pynt.Hade även en rund plåtbricka som nu fick lite nytt .
Så här blev det på den avlånga brickan Där står nu den ena sorten av Begonian och en Saintpaula med vitbrokiga blad som får rosavita blommor.Och så en ny sort Där bladen ser ut som Saintpaulans men blommorna ser ut som små Kornettblommor.Vit med lite blått ini.Den ska skötas ungefär som Paulan men vill inte ha för blött i krukan.En Hjärtan på tråd fick också plats.I den stora gröna krukan har jag en Zamiakalla.Den behöver inte så mycket ljus.Kan stå inne i rummet.Och bortanför den står den runa brickan på en liten pall som R har gjort och där finns två krukor med den andra Rexbegonian.Den har silvergrå blad .Ser nästan ut som metallic.Så där ser man vad lite bilder och artiklar i en tidning kan ställa till med.Tror jag ska forsätta med ett annat fönster idag.Då blir det ett som får mycket sol på vår och sommar.Det här första har ingen sol förren i vår och sommar då är det några timmar morgonsol.
Vi har fått en massa ny snö i natt.Och mer ska det bli.Snöar nu igen.R är inte glad.Men jag måste erkänna att jag tycker det är så vackert nu.
Det blir lite som ett sago landskap.

12 kommentarer:

  1. Det blev fint! Den nya växten är nog en Chirita tamiana, tror jag.
    Ha det gott!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  2. Visst är det vackert men jag vill ha vår :-) Måste ta tag i pelagonerna i helgen. Vad fint du fick till det på fönsterbrädan.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Jättefint! Och vad kul det är att få dona lite med växter även dom här snöiga dagarna.

    SvaraRadera
  4. Så fint det blev Signe! Visst är det en nödvändighet så här års att ha det lite fint i fönstret.
    Sjläv är jag fn för dålig för att orka något alls.

    Ha det gott! /Anja

    SvaraRadera
  5. Oj så spännande, den tidningen måste jag nog köpa, lät intressant. Vackert blev det i ditt fönster också! Här snöar det fortfarande och har kommit massor med snö, kom knappt till jobbet igår kväll trots att min "grävling" brukar ta sig fram överallt. Vackert är det ändå men får gärna "hia" sig lite med snöandet nu (:D
    Ha det så gott!

    SvaraRadera
  6. Är det begonian som har de röd-vit-gröna bladen? De såg verkligen fina ut.

    SvaraRadera
  7. Fint mamsingen! Undrar just var jag ärvt pysselfingrarna ifrån, fniss. Skicka ut pappa att skotta så han får lite motion......

    Kram kram Mu

    SvaraRadera
  8. Smukke vinterbilleder.
    Tak for kigget.

    SvaraRadera
  9. Kul med lite ny tips o inspiration från tidningar. Det blev ju jättefint!//Helen

    SvaraRadera
  10. så fint det ser ut med snö på bild men i verkligheten är det inte kul.
    Ha en alldeles underbar torsdag!!

    SvaraRadera
  11. Hej Gunsan !
    Tack för dina hälsningar hos mig !
    Din trädgård ser verkligen ut som ett sagolandskap med all snön ! Jättevackert !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  12. Ja vad fint med det lilla huset i slutet av trädgården. Som i en saga liksom!
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.