Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



Bloggintresserade

lördag 18 februari 2012

Medelhavsväxter.

Hello.Lördag förmiddag igen.Pratade med vår son igår kväll.Han satt på ett hotell i Shanghai och klockan var omkring 1 på natten.Sa till honom att du ska sova så dags men han har fått lite störningar i sin sov tid sedan han blev chef över Asien Hoppas bara att han kan få tillbaka bra sömn.Snart åker familjen till honom när det blir sportlov.Då skulle de fara till Singapore och bada och sola och lite annat.

Den vackra Bougainvillean på bilden fick jag på min födelsedag av min syster för två år sedan.Förra sommaren stod den ute Och såg ganska skruttig ut ett tag.Jag glömde nämligen att skydda den första tiden så bladen blev så fula och ramlade av.Men jag satt ner den i källaren på hösten och nu ska jag tala om har det blivit fart på den växer enormt och massor med knopp och blommor.Ska försöka vara lite mer rädd om den i år.Kanske ska låta den stå i växthuset.Där blir det ju varmt och skönt för den.Kameljan räknas väl också till medelhavs växterna.Flera blommor utslagna nu.Sen har jag en uppstammad Rosmarin.Klippte den rätt så hårt på hösten då jag gjorde ett örtsalt Men den har börjat växa lite nu och sen har den haft en sparsam blomning.
Så här ser Bougainvillean ut nu.
Och kamelians blomma.
En till blomma som gömmer sig lite under grenarna.

8 kommentarer:

  1. Vilken fin Bougainvillea du har, jag lyckades inte med den jag fick för nåt år sedan, den ville aldrig blomma igen! Kamelian har jag inte vågat mig på än, brukar inte lyckas så bra med krukväxter:)
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Oj vilken underbart fin Bougainvillea du har!//Helen

    SvaraRadera
  3. Jag blir riktigt avis. Din skönhet är så vacker! Jag köpte en ganska stor i Danmark. Den överlevde inte första vintern...blev så ledsen. Det är kanske dags att testa en gång till. De är så underbart vackra och exotiska./Randi

    SvaraRadera
  4. Vad fin den är, din Bougainvillea, och roligt att den överlevt så bra, tänker på alla bilder man ser från medelhavet där de växer vilt och är så fina.

    Jag tittade till mina Kamelior igår, tänk att de såg helt ok ut trots minusgrader upp till -8 utan insats från mig! Men visst är det lite så att får de bara stå på samma ställe hela vinter, så klimatiserar de sig och fixar minusgrader. Nu börjar solen värma växthuset - härligt! - och snart kanske de börjar blomma!!! En fråga - vad tycker du är lättast: rota pelargoner i vatten eller jord? Skall börja ta sticklingar nu och är lite osäker på handhavandet. Ha en skön söndag :)

    SvaraRadera
  5. Fin Bougainvillea du har, nu ska jag komma med ett pefinger man måste vänja växterna sakta mot solen annars bränns de precis som vi,jag har gjort det misstaget ett par gånger"suck"
    ha det så gott
    maggan

    SvaraRadera
  6. Kamelior är så fina, men har inte vågat mej på nån ännu!/Lila-Christina

    SvaraRadera
  7. Säger som alla andra: Otroligt vacker trillingblomma du har. Även jag inspireras av dina bilder att skaffa en ny och försöka att få den att överleva över nästa vintern!/Anja

    SvaraRadera
  8. Tak for de smukke blomster billeder.
    Ha` en god aften.

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.