Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



onsdag 7 mars 2012

Växthusstart.

Hejsan på er.

Gissa vem som har startat upp sitt växthus idag.Har skurat och fixat där ute för fullt.Och det känns i kroppen ska jag säga.Konditionen är inte på topp direkt.Så jag har en långsida kvar att skura i morgon .Orkade inte klart.Och som ni ser så har jag satt ut mina Auricler på sin hylla.Den där lilla hyllan är så bra till dom krukorna.Har en till och den kommer väl att bli full den med när de nya jag beställt kommer hem.
Här är det en av dom som jag gillar väldigt mycket.Baltic Amber.Den färgen är så läcker.
Sen har jag satt ut de största plantorna av perenna sådderna.Så bra att bli av med lite nere i källaren.För snart är det dax att skola om alla tomat plantorna  och då blir det fullt igen.
Här är det några krukor med vit Krollija.Dom sådde jag förra året.Börjat att växa lite till nu.Ska ge dom lite ny jord sedan.
En liten lönn som övervintrat i sin korg här i växthuset.Och det är ju snart blad utslagna på den.I morgon blir det till att ta nya tag igen och då ska jag bära ut ännu mer växter.Nu är det ju ganska ljust så jag bryr mig inte om att ta ut några lysrör dit .Klarar sig med det ljus som finns.

9 kommentarer:

  1. Vad mysigt att få starta växthussäsongen. :-) Jag gillar dina små träbord (eller ska man kalla dem pallar?). Jag klurar konstant på en bra och flexibel lösning på hur jag ska få plats med en massa krukor i uterummet och såna där vore väldigt smidiga. Du har snickrat ihop dem själv, va?
    Ha en riktigt trevlig eftermiddag i växthuset! :-)

    SvaraRadera
  2. Det är maken min som fixat till de små träborden.Jag änväder dom till att ställa tomaternas vattentank på sen när dom kommer ut i växthuset.Mycket praktiska att ha.Gunsan

    SvaraRadera
  3. Vad alldeles fantastiskt underbart härligt! Blir glad i hela kroppen när jag läser ditt vårliga inlägg.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Åh, så härligt! Men förstår att det blir jobbigt för det är jobbigt att skura. Härlig hylla du har också, jättefin!//Helen

    SvaraRadera
  5. Härliga tider! Mitt växthus är fullt av övervintrare, så det blir svårt att sätta ut något mer där, men det ordnar sig säkert. Vissa växter kan jag snart sätta ut.
    Vad fint du har det i ditt växthus!
    Ha det gott!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig känsla då växthuset startas upp och man får bära ut växterna/sådder/småplantor.

    Vacker Aurikel, gillar dom skarpt. Har några fådda/köpta/egensådda i trädgården.

    Om vädret är på min sida startars växthuset upp om ca. 3v.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Så fint du har det i ditt växthus! Trevlig helg.

    SvaraRadera
  8. Hejsan Gunsan!


    Är så nyfiken på fotogenkaminen. Hur funkar den nu? Slipper du lukt? Var har du köpt din och hur många kvm reäcker den till?/Anja

    SvaraRadera
  9. Anja. Tyvärr så luktar den lite när man eldar.Kör man den för fullt så ger den 2000w.Mitt växthus är på 10kvadrat och det värmer den upp så bra.Kommer bara att använda den när det blir riktigt kallt på nätterna.Då är den bra att ha.Jag har köpt min på Järnia här i Oxelösund.Den kostade ca1600 kr.Bränslet är ganska dyrt 4l lysfotogen kostar 165kr.MVH

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.