Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



Bloggintresserade

fredag 20 april 2012

Snö och regn.

I går så började jag blanda jord och bar ner i källaren för att den skulle bli lite varmare.Sen på eftermiddagen planerade jag tomater i sina krukor som hör till vattentankarna.Det är självbevattning sedan.Bara att komma ihåg att fylla på vatten i tanken.Ca 40-45l går det i.Så det klarar sig en vecka minst på sommaren.Har tre st och till varje är det fyra krukor,så 12 plantor kan jag ha varje år.
Läste i min dagbok för förra året för att se när jag satt ut tomaterna.Och det gjorde jag den 4 April.Så det är några veckor senare i år.Kollade vilket väder vi hade den här veckan 2011 och det var lite så där,men den 22 April har jag skrivit varmt och även 23.24 var det fint och varmt.1 Maj var det tydligen ett riktigt bakslag .Står att det är så kallt.Sen fortsätter det med snö regn och hagel,så det verkar ha vart lika väder som vi har nu.
Här har jag tagit en serie bilder i växthuset med börja innanför dörren på höger sida för att visa hur jag var tvungen att packa ihop alla krukor så jag skulle få plats för Tomaterna.Har satt ut fyra krukor och skulle ha fortsatt idag men vädret är ju kass.
Så här ser det ut nu på vänster sida Och på sista bilden så kan ni se att jag måste få tomt i hörnet för där ska den tredje tanken och tillhörande krukor stå.Vet inte var jag ska göra av hyllan med min Aurikler.Hoppas det blir varmare så jag kan sätta ut den.

9 kommentarer:

  1. Vilket fiffigt bevattningssystem. Det är precis sånt man behöver när man är odlingsglad men ändå reser bort hela tiden. Vet du var du har köpt det eller vem som tillverkar dem? Jag har bara sett självbevattningskrukor innan, men aldrig det här.
    Ha en trevlig dag i växthuset! :-)

    SvaraRadera
  2. De här har jag köpt på Willab.Där har jag även köpt mitt växthus.De har många bra saker som kan underlätta jobbet med trädgård.MVH

    SvaraRadera
  3. Tack för tippset! Jag hittade inte just din, men hittade en lite mindre variant med påse som jag kom på att min mamma faktiskt har i sitt växthus. Får kolla med henne hur nöjd hon är med den. Men det verkar väldigt smidigt tycker jag.

    SvaraRadera
  4. Vilka praktiska krukor det verkar vara, tycker också du drivit upp fina och kraftiga tomatplantor. precis så ska de se ut tycker jag.
    Ha en fin helg.
    Vivian

    SvaraRadera
  5. Så många fina plantor/växter du har.

    SvaraRadera
  6. Perfekt med vattentråg o självbevattning, då kan man åka bort utan vattenvakt. Fint du har det i växthuset, saknar mitt gamla mer o mer denna årstid.Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Vad många fina kraftiga plantor du har!Dina fingrar är verkligen gröna :-)Gunsan.
    Mina aurikler kommer nästa vecka :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  8. Nog är vi lite senare i år men antagligen helt normalt. Här fortsätter kunder strömma in så nu har jag bestämt sista datumet till fredag 27/4. Sen är det klart!

    Kram Marie

    SvaraRadera
  9. Åh, vad ja önskar mig ett växthus!
    Vad fint du har gjort det i ditt! Och vilket smart bevattningssystem!

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.