Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



torsdag 24 maj 2012

Ännu en underbar dag.

Som börjar gå mot slut.Vilka dagar det har varit.Vi har fått massor gjort i trädgården.Och massor är det som blommar.Vårt stora vackra paradisträd står i en helt underbar blomsterprakt just nu på den här bilden syns muren som R gör till den rabattenDär ska det fyllas upp med ny jord sedan.Det är en surjords rabatt.Jag har planterat ut resten av dom prydnadsgräs jag sådde i vintras ock forsatt rensa ogräs lägga på gödning och ny jord idag.Och när jag gick och hämtade jord passerade jag våra Syrener som nu börjat slå ut och vilka härliga dofter som smekte mina luktorgan.Den doften är nästan oslagbar.
Det Japanska prydnadsträdet.
Och i växthuset är det Jul igen.Ser ni att det kommer en stor knopp till.Den verkar gilla tillvaron.
Ännu en växt som fått sommarlov.
Vad jag gillar de här fransiga tulpanerna.Och de har blommat länge.Tulipa Oviedo.
En Clematis som blommar tidigt.Har inte namnet.
Stod och kontrollerade växterna på hyllan när något rörde sig framför mina ögon.Och som tur var så hade jag kameran i handen men just som jag knäppte så flög den jättestora getingen i väg men den fastnade på bild.Jösses så stor den var.
En Lyckoklöver som jag köpte i besöksträdgården vi var i.
Den här Lewesian kommer att bli fin snart det är så mycket knoppar så det är inte klokt.
Tittade på programmet året i trädgården och där fick man ett tips om hur man kunde hålla sniglarna borta från tex.Hosta.Så det ska jag prova har kokat en vitlök i en liter vatten i fem minuter och nu står det i kylskåpet.Sen tar man en matsked av den vätskan till en liter vatten och sprutar blandningen över den växt som man vill ha ifred.Ska bli spännande att se om det fungerar.Men dom hade 1500 Hostor i sin trädgård och inga skador efter sniglar alla blad var hela och fina.

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag och vad fint du har det. Hoppas vädret håller i sig under helgen.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du har en fransig tulpan, jag hittade 2 hos mig igår men de är mycket starkare i färgen, det måste vara en gammal sort för jag har inte planterat dem. Så fint du har det!
    Ha en skön helg.
    Lotta

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.