Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



Bloggintresserade

onsdag 2 maj 2012

Rosinköp.

Så har jag valt rosor till de stora krukorna.Det blev en Vit som heter Gråsten.Den blir ca 80 cm hög.Lagom när den ska stå i kruka.Den andra blev en röd ros som heter Carl Philip.Även den håller samma höjd.Och de blommar hela sommaren.Har beställt svarta Petunior som ska bli undervegitation hos den röda ska jag köpa någon vit att sätta under.
Sedan blev det en stor buskros till den här rabatten  .Den heter Ghislaine de Fe'ligonde.Aprikos koppar färgade blommor som går över i vitt.Blommar hela sommaren.Gammal.Från 1916.Svag doft.
Här står nu krukorna färdig planterade.
Sen så kunde jag inte motstå den här buskrosen.En gammal sort från 1835.Med en stark doft.Den blir ca 150cm hög blommar hela sommaren.Namnet är Mme Plantier.I den här rabatten har jag massor med jobb kvar.Måste gräva bort Såpnejlikor som sprider sig överallt.Har börjat en bit här så jag kunde plantera rosen.Har några Dagliljor här som jag får lov att gräva upp och rensa bort nejlikan som trasslat in sej överallt.R skulle hjälpa mig i morgon.Tänkte lägga ett tjockt lager med tidningar på jorden sedan .Och efter det på med ett lager jord.Dom växter som jag sätter tillbaka får tidningar runt sig också.Sen får det vara så till nästa år.Då kan jag börja plantera igen.

5 kommentarer:

  1. Mme Plantier har jag och hon är fantastiskt. En av de bästa rosor jag har, doftar helt underbart och klarar vintrarna utan att frysa det minsta. En riktig 10 poängare, grattis!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Tack så jätte mycket för boken. Den kom idag. Den blir bra att få inspiration ifrån.

    Vad mycket fina växter du har köpt!!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Så fint det kommer att bli! Ghislaine de Feligonde har jag och den är underbart vacker med ljuvlig doft! Ett bra val!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det ska bli spännande att följa utvecklingen av dina nya rosor. Jag hoppas det ger mig inspiration och större intresse för rosor. Jag fattar inte riktigt varför jag inte blir hänförd....
    //Veronica

    SvaraRadera
  5. Härliga vårbilder. Jättefin påsklilja. Aurikeln är verkligen underbart vacker. Blir jättesugen på att köpa några nästa vår. Hur förvaras de på vintern? Och tänk Prunus Kojou No Mai har jag köpt i år. Min är pytteliten om man jämför med din.Ha en bra weekend.

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.