Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



fredag 31 augusti 2012

Blommig Fredag

Tänkte haka på det här med Blommig Fredags temat.
Nu är det ju Helena med bloggen
www.blandrosorochbladloss.blogspot.se
Som har tagit över den.
För mig har det varit två blommor som verkligen är en höjdpunkt när dom blommar.Först den här Julrosen som jag hade i en stor kruka i källaren hela vintern.Inköpt på mässan och missade namnet.Den blommade neri källaren men då blev den ganska färglös.Sedan den blev utplanterad tidigt i våras så kom då ännu en blomma och den blev ju helt underbar.Jag kanske ska nämna att Julrosor är min favoritväxter.bara älskar dom.

Sen har jag en växt till som är sommarens riktiga höjdpunkt.En verklig Prima Donna.
Den färgen går inte riktigt att få fram på bilden.Den är lite mörkare röd.Och bladen ser ut som om dom är gjorda av sammet.Den väntar jag på varje sommar sedan ett antal år sedan.Ja detta var min tolkning av veckans tema.
Vill även passa på att välkomna en ny följare.
Ha det gott. 

12 kommentarer:

  1. Härliga blommor båda två! Tidigare var jag inte så förtjust i julrosor, men jag har ändrat mig och försöker mig nu på att odla några. Dom första försöken gick inget bra, men nu tror jag att jag har en "röd" på gång till nästa år. Jag har en vit sen tidigare och den har blivit enormt stor, så den trivs i alla fall!

    SvaraRadera
  2. Men ... primadonnan gråter ju ... Kan det bero på konkurrensen. De är för lynniga dessa primadonnor! ;-.)

    Happy gardening!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Julrosor är så fint så jag förstår dig! Härligt med de dubbla. Den där rosen var ju verkligen fin också.
    Trevlig helg. /Anette

    SvaraRadera
  4. Vilka skönheter... den röda rosen är ju helt fantastisk, vilken färg och vilken storlek!!!!

    SvaraRadera
  5. Mmm, julrosor. Jag har bara vita än så länge men måste skaffa fler färger!

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  6. Fantastiska Prima Donnor båda två. Julrosen är heeeelt bedårande! Har aldrig sett vackrare.
    Ha en fin helg,
    Carina

    SvaraRadera
  7. Älskar Rubens kommentar :-) Vackra är de, både de primadonner som gråter och de som skrattar.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  8. Ja så är det med Primadonnor, de vill verkligen synas mycket och om igen.
    Ha en trevlig helg
    Vivian

    SvaraRadera
  9. Rosor i alla former passar som rimadonnor tycker jag....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  10. Superfina primadonnor Gunsan!Men den där Ruben??? Haha! Gråtande primadonnor?? Jaa, faktiskt gör de det men lika vackra ändå :)

    Kram

    SvaraRadera
  11. Varken julrosor eller vanliga rosor är mina favoriter, men när de väl är framför ögonen kan man inte låta bli att beundra dem. Den fyllda julrosen är ju sagolik och en mörkröd ros... man smälter ju. :))

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.