Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



torsdag 9 augusti 2012

Har börjat samla fröer.

Ja idag så har jag tömt den första mogna frökapseln på Pionvallmon.Det kommer att bli massor med frön.Så är det någon som vill ha så säg till.Finns bilder längre ner på hur en del blev.Det var både enkla och fyllda.
Här åvan en sorts trädtak lök.Har fått så fina färger nu när den har fått stå ute i solen.
Flyttade på min stora uppstammade Myrten idag och till min glädje fick jag se att den hade massor med knopp och även en del utslagna blommor.
Och det här är inte någon Krollilja som jag skrev förut.Nästa bild visar vad det är.Krukorna stod ute i vintras och de där rara kråkorna plockade upp namn stickorna för mig flera gånger så jag har blandat ihop dom.men idag när jag vattnade småkrukorna såg jag att bladen på Krolliljan är spetsiga medan fritillornas blad är mer runda.Så jag får nog vänta några år till innan krollijorna blommar.
Så kommer det bilder på lite olika Vallmon som det blev av påsen med Pionvallmon.Många fler färger och fyllda som jag inte visar här.






Och så var det den här Bergnävan som det kommer att bli ganska många fröer av.Har redan en del nere i källaren som är klara.Och den håller fortfarande på och blommar.Den har verkligen varit tacksam.Så om ni vill ha fröer av den så kommer det bli så jag kan ge bort till en fyra fem st om inte fler.Hör av er så kommer jag att skicka när fler fröer är mogna.Jag skickar då i den ordning som jag får förfrågan i av er.
Det blev många bilder idag men ni vet ju varför.
Kul att ni tittade in en stund.
Ha det så bra.

9 kommentarer:

  1. Hei!
    Alltid spennende å ta frø av egne blomster! Kjempe flotte valmuer!

    Klem

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra vallmon - dom kan jag tänka mig lite frön ifrån. Men på ett villkor, att jag får byta! Så är det något du vill ha frön av och som jag lyckas plocka frön från, hör av dig!!

    SvaraRadera
  3. Wow, vilken färg på de mörkröda vallmona! Om du har frön över av dem, skulle jag bli väldigt glad för några. Jag har inte tagit några frön av mina pionvallmon än men om du är intresserad av några rosa eller mörkt lila hojta till.
    Ha en riktigt trevlig kväll!
    Kerstin

    SvaraRadera
  4. Jätte fina vallmo
    som du säger krollilja tar många år på sej
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  5. Kul att du vill ha fröer!
    Här kommer min adress; Susie Bloom Stjärnarve Eksta 956
    623 54 Klintehamn
    Men skicka inte med nått kuvert, vi byter ju!!
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  6. Glömde; Fast ditt namn och adress måste jag få!

    SvaraRadera
  7. Får du fröer över så vill jag gärna ha också:-) Om du ser något på min blogg som du vill ha frön av så säg till!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  8. Jag tar gärna några frön av pionvallmon om du har några över. Den är jättefin.

    SvaraRadera
  9. Tack snälla! Jag är på semester i Norge nu, men skickar kuvertet när jag kommer hem om några dagar! Och som sagt, om du ser något hos mig som du vill ha frön av är det bara att säga till!
    Kram Nora

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.