Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



torsdag 23 augusti 2012

Hittar lite nytt nästan varje dag.

Den här Riddarsporren fick jag se i går att den börjat blomma.Den är ju sådd i år så jag trodde inte att den skulle komma igång redan första året.Nu sådde jag två sorter med svartvita blommor.Och det här är Ebony in Snow.Den andra är på väg med knoppar.I samma kruka som den på bilden har En sort som heter Moonlight blues.Den slår ut snart den med.

Så fick jag se att Sköldpaddsörten börjat blomma den med.Tänkte igår när jag gick runt och kollade läget att nu har nästan allt blommat och så hittar jag en hel del som inte börjat ännu.


Klippståndet tillhör mina favoriter och jag är tyvärr inte ensam om att gilla den växten.Mitt i bilden ligger en fin gren med knoppar aväten och bladen är det inte mycket kvar av nertill.Men jag har bestämt att den får vara kvar och så får jag föra en ojämn kamp mot de slemmiga.

Vackert.

Och dom nya Fingerborgs blommorna som jag sådde i Februari har faktiskt börjat blomma första året.Och till min stora glädje var det samma sort som jag sådde och satt ut förra året men dom plantorna blev så små och klena.Hade tänkt att ta frön från dom men det blev inga.Så nu hoppas jag på de här i stället.De här är stora och kraftiga.Sorten heter Foxtrot.



Å det här blir en goding det ser jag.Fullt med prickar och flera lager med blomblad.Ännu bättre är att många knoppar till är på väg.Gillar.Det blir så bra ibland.Och jag har gjort klart vid komposterna så nu kan vi fylla på i höst.Och jag kanske får fin jord i vår.   
Kul att du tittade in en stund.Hoppas du kommer tillbaka.Ha det så bra nu så ses vi igen.

5 kommentarer:

  1. Så utrolig mye fint som blomstrer hos deg nå. Den riddersporen var jo bare helt super!

    Ønsker deg en fortsatt fin dag! Klem

    SvaraRadera
  2. Vilka godingar
    riddarsporren och fingerborgsblomman gillar jag mest
    sköldpaddsörten har börjat blomma här åxå
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  3. Så mycket fint du har som blommar. Roligt med riddarsporren.

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra växter! Blir alldeles glad när jag ser dina bilder.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Du har så fina och ovanliga växter! Fingerborgsblomman är ju helt fantastisk!/Lila-Christina

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.