Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



Bloggintresserade

lördag 6 oktober 2012

Den blå Salvian.

Tänk att solen sken här i går och även idag är det soligt och fint.Så igår fortsatte jag med att plocka in saker från trädgården.Plåtbaljor och vattenkannor.Keramik katter som inte klarar kyla.Och hittade några krukor till som skulle stå i växthuset.Så när jag var klar då plötsligt kom jag ihåg att den blå Lavendeln( Inte Lavendel.Salvia ska det stå.Skrev fel.) skulle jag ju försöka övervintra i källaren.Tog en spade och grävde upp den sedan planterades den i en kruka.Nu står den där i källaren bland de andra övervintrarna.
I natt har det varit kallt.Bara några plusgrader.Snart är nog farbror Frost här och hälsar på.


Finns fler knoppar som nog kommer att slå ut.Och jag plockade rätt mycket frön som fanns klara på plantan.Är det någon som vill ha kan jag dela med mig.

Alla Aurikler.Tror dom får stå här i vinter.Det är ganska fuktigt i växhuset så jag är rädd att de börjar mögla eller blir svampangripna.


Har inte så många växter här i år som jag brukar.Måste sålla lite så ryggen håller.Men sedan när såperioden börjar kommer det snart att svämma över.
Veckan som kommer får jag mina lökar som jag köpt från Jenny.Fick  mail att dom var på väg.
Hoppas nu att solen blir kvar några dagar så det torkar upp.Som det är nu vill man inte göra något ute för allt bara dryper av fukt.
I går eftermiddag tog jag in solsängen i uterummet sedan låg jag där och gottade mig i solen.Blev så varmt så vi fick öppna lite.Ser ut som jag kan göra samma sak i dag.
Hoppas ni har det soligt och fint där ni befinner er.
Ha en fin helg.

9 kommentarer:

  1. Tror jag skall göra samma sak med min salvia 'Blue Victoria'. Hon har inte behagat blomma på hela sommaren, så jag bröt av toppen och satte i vas för att åtminstone få se EN blomma. Men nu får jag nog leta reda på resten av salvian och ta in.

    Trevlig helg!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Oj, oj, plocka in saker borde jag ju också göra. Får bli en annan dag. Skönt att höra att jag inte är ensam om mina höst-trädgårds-känslor :)

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  3. Oj, så många blommor du har att plocka in. Jättefin lavendel! Här har det ösregnat i nästan 3 dygn i sträck, det är översvämningar och de har gått ut med varningar i radio. Skönt att du kan sitta i solen, njut!! Ha en fortsatt fin helg!

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker blå färg den har! Och vilken fin header du har på bloggen nu, jag gillar den jättemycket!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag tror det är en Blåsalvia, Salvia patens du har där, inte en lavendel. Salvian brukar gå fint att övervintra. Vilka fina aurikler du har ! Och guld värt att ha så fint utrymme i källaren. Här var det också soligt och fint idag. Ha en fortsatt fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  6. Ja men visst .Har skrivit helt fel. Salvia är det.Vet inte hur tankarna vandrade där.MVH

    SvaraRadera
  7. Jag älskar blåsalvia, fast i år har jag en rödsalvia istället! *fniss*
    Idag är det återigen soligt, men det kom tydligen några mm i natt, så jag måste vänta med att gå ut och plantera dom 4 perennplantor jag fick på "entusiastträffen" FÖRRA lördagen. Jag skäms, men jag har inte hunnit med det ännu!

    SvaraRadera
  8. Snygg salvia. Och så flitig du varit som plockatin så mycket. Ha det bra.

    SvaraRadera
  9. Jag har några aurikler också men dom är planterade ute i trädgården även över vintern. Dom blir lite ätna och luggslitna men dom brukar komma tillbaka rätt bra när det blir vår. Få se hur det blir det här gången när det varit så blött. Hälsningar/Carita

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.