Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



fredag 26 oktober 2012

Fredagstema.Energi.

Energi var det den här fredagen.och gissa om solens återvändo har gett mig en massa energi.Fantastiskt sol i flera dagar och hela helgen ska bli lika dan.Jag är ute och städar i trädgården varje dag och det är roligt trots att jag fryser.Men jag har fått massor gjort.Skulle det bli så kallt att jag inte kan göra mer så är det helt okay för det som är kvar det kan jag ta i vår.Den här lilla gröna växten fanns i en julgrupp som jag fick förra året och den växer och är rätt fin.Så nu när höstblommorna gjort sitt på altanen får den stå där och pryda tillsammans med lite pynt.Var upp på berget och tog mossa som jag svepte om hela krukan.Tänkte att det blev ett bra skydd mot kylan.Hoppas fåglarna kan låta bli att dra upp och bort mossan bara.
Blev inte så tokigt tycker jag.

Här har jag lagt ner en massa energi på att rensa bort en massa ogräs.Det var helt igenväxt för jag har inte rensat en enda gång sedan tidigt i våras.Och med allt regn så har det växt mycket bra .
På trädgårdsprogrammet Året i Trädgården pratade Monty om lövkompost och hur bra den var som jordförbättringsmedel.Så med R. s hjälp så har jag gjort en egen lövkompost.Har räfsat löv och börjat fylla upp nu.Nu måste jag komma i håg att vattna lite då och då för det ska vara fuktigt hela tiden.Och en gång i månaden ska men röra om lite.
Det här är vart min energi gått den här veckan.
Vill ni se fler tolkningar så gör ett besök hos Helena med bloggen
Bland rosor och bladlöss.
Nu önskar jag er en fin höst helg.
Ha det fint

12 kommentarer:

  1. Den lilla julgruppsväxten blev jättesöt :)

    Jag testar med lövkompost i svarta sopsäckar med hål i. De har legat sedan förra hösten och förhoppningsvis har jag bra lövkompost till i vår! Kul med energi.... Ha det bra i den kalla men soliga helgen :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Så himla underbart med en lövkompost, den kommer nog att ge dina växter energi att växa:)
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  3. Mycket vacker komposition i krukan. Så enkelt och fint med de olika gröna färgerna. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Så otroligt skönt det låter! Vill också vara ute i solen och plocka. Jättefina bilder!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Så flitig du har varit! Jag ska göra lite nytta i trädgården i helgen, har jag tänkt ... även idag är det fint väder men det blir så plottrigt när jag måste vara inne också och jobba.
    Krukan med den gröna växten och mossan blev fin, växten är så perfekt så den ser nästan konstgjord ut.
    Ha en skön helg! /Leena

    SvaraRadera
  6. Så fiffigt att täcka med mossa, ser ju jättesnyggt ut. Såg också året i trädgården om lövkompost, så jag tänkte också testa i år. Ha en skön helg!/Titti

    SvaraRadera
  7. Fint bidrag till veckans tema Gunsan. Härliga foton också. Visst är det kul när julgruppsblommorna överlever och din ser ju extra fin ut. Ha det bra.

    SvaraRadera
  8. O vet du jag såg en som åkte iväg med en hel släpkärra med lönnlöv idag...du förstår säkert att jag kastade längtansfyllda blickar efter...
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  9. Ja visst, vackert väder ger massor av energi till trädgårdsjobb. Tur att det blev solsken tillslut. Den lilla barrisen blev jättefin, aningen japansk i stilen.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  10. Låter som du haft en härlig vecka full med energi. Julgruppsväxten var jättesnygg, vilken vacker grön färg. Jag såg också Monty Don när han pratade om lövkompost. Har dessvärre dåligt med plats för komposter annars skulle jag startat en. Tror din kommer att fungera hur bra som helst.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Your little plant in the moss makes a nice composition in the simple basket. There's lots of interest with the different greens and textures.

    You'll have lots of good compost next year from all of those leaves.

    SvaraRadera
  12. Det är inte alltid så roligt att rensa ogräs, men jag har också lagt en massa energi på det de senaste två veckorna. Trist, men jätteskönt när det är gjort - inbillar mig att ogräset får sämre fotfäste med en rejäl rensning på hösten :)

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.