Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



fredag 5 oktober 2012

Fredagstema.FORM OCH FÄRG.

Färg och form skulle det vara denna fredag.Oj vad jag har tänkt på vad jag skulle beskriva dom orden med på bästa sättet.
Men så här blir det.
Form.Dillpionens blad har ju inte den form som vi tänker när det gäller blad.Påminner mer om tallbarr .Den sorten med långa barr.Vet inte namnet och så naturligtvis om Dillens mjuka lena vippor.Därav namnet.

Formen på min hylla är ganska stel,men med rätt sorts växter går formen att mjuka upp.Växter med hängande grenar gör sig fint här.

Formen på den här söta lilla Violen påminner om en fjärils vingar.

Och här har färg och form skapat ett mycket vackert stileben.(Stavas det så).

Blommans form får mig inte till att tänka att det är ett pelargon.Men det är det.P.caffrum x Diana.Mycket vacker men tar enormt stor plats så jag har inte den kvar.

Och formen på dessa Träd taklökar är väl så fin.

Och när naturen själv får bestämma så kan det bli en sådan här fin färgkombination..Röd bladig Perukbuske och en vallmo.

Här älskar jag både färg och form på en liten Tigerviol.

Hosta med en mjuk vacker färgkombination av creme och grönt som blir så snyggt.

Till sist två Ormbunksarter där bladformen är lika men där färgen är helt olika.Båda verkar trivas bra här hos mig då dom bara blir större och större.

Min tolkning av form och färg.Vill du se fler så besök Helena med bloggen Bland Rosor och Bladlöss.
Sen vill jag hälsa Katarina välkommen.Roligt att du hittade hit.
Ha en skön Fredag .
Ska bli skoj att läsa hur ni tolkar det här ämnet.

18 kommentarer:

  1. Så många olika bladformer det finns - just lite mer speciella som ormbunkar och taklökar är så intressanta.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Fina färger och former! trädtaklöken har en verkligt annorlunda form, konstigt nog, så den är fin på något sätt. Och dillpionen! Så annorlunda mot andra pioner!! En riktig dyrgrip du har där! ;-)

    Trevlig helg!
    /ruben

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga bilder! Jag gillar din tolkning!
    Hoppas du får en fin fredag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så många spännande former du visar! En del helt nytt för mig, som din vackra pelargon. Och snygga färgkombinationer, både de som du hade skapat och som naturen gjorde.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  5. vilka fina former och färg du visar!!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  6. Vilka fina former du har hittat! bilden med perukbusken och vallmon är ju läcker.
    kram Mia

    SvaraRadera
  7. Den hyllan gillade jag, sån får jag nog be min man snickra ihop.
    Javisst är det så att formerna kan vara annorlunda på pioner och pelargoner än vi förväntar oss.
    Ha en skön helg.
    Vivian

    SvaraRadera
  8. Hejsan Gunsan!
    Det var många favoriter som du visar upp. Dessa har både den rätta färgen för att inte tala om formen som tilltalar mig.
    Ha en fin helg! Anja

    SvaraRadera
  9. Vilka underbara växter du valde till din tolkning. Jag har en kompis som verkligen inte kan komma överens med min dillpion som hon tycker ser stökig ut. Kul med olika former!

    SvaraRadera
  10. Oj, ja! Vad mycket fantastiska färger och former du visar. Kul att se det så här samlat:)
    Bloggkram!

    SvaraRadera
  11. Tänk vad naturen kan göra fint....
    Ha det bra .)

    SvaraRadera
  12. Så otroligt många fina bladformer du har fångat och jag älskar vallmon och perukbusken.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  13. Vilka fina färger och former du har i trädgården. Den lilla tigerviolen gillade jag.
    /Liv

    SvaraRadera
  14. Fina former och färger du visar. Ormbunkens blad gillar jag. Vi har faktiskt en sån här också!!
    Din hylla gillar jag. Har du gjort den själv? Skulle vilja göra en hylla till min altan.
    Hoppas du får en fin helg.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  15. Vilken fin hylla! Du visar massor med fina färger och former från din trädgård.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  16. Hyllan har min make snickrat till mig.Den är så bra att ställa växter och pynt på.Nästa vår ska den få lite ny färg på sig.MVH

    SvaraRadera
  17. Vilka härliga former och färger du har.
    Taklöken var ju fantastiskt fin den har jag inte sett.

    Trevlig helg

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.