Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



onsdag 3 oktober 2012

Höststädning av källaren

Ja nu är det höst.Vaknade till en skaplig dag som blev bättre.Solen lös från en klarblå himmel och bestämde mig för att göra höst för dom växter som ska övervintra i källaren.Så jag började med att städa där damsög och tvättade golven.Sen när jag öppnar dörren för att gå upp med dammsugaren så är det tjockt i luften. Dimman har vält in så man ser knappt grannhusen.Fy sjutton  så besviken jag blev.Jag hade ju tänkt att när det torkat i källaren så skulle jag bära ner det som ska stå där,Men det dröjde inte länge förrän regnet började vräka ner.Då gav jag upp och klädde om.

Men så efter maten var det uppehåll och då gick jag ut till växthuset och och började bära ner det som skulle dit.Och nu har jag bara den här Kamelian kvar ute som ska ner.Men den brukar jag ha ute tills frosten börjar vara nära.Den står alltid mot fuskväggen för där blir det skugga fram mot middagen och håller sig ganska svalt.Såg att den satt knopp nu för nästa omgång som brukar bli i februari -mars. Blommar tidigare eftersom den får tillskottsljus.Är många krukor kvar i växthuset men det är sånt som jag alltid övervintrar där.Skönt när det här är klart men det känns lite vemodigt  att hösten redan är här.
Men snart är det vår igen och man får bara alla krukor åt andra hållet.
Ha en skön onsdagkväll nu alla.
Vi hörs.

4 kommentarer:

  1. Jag hade en "städ-och flytta krukor dag" i söndags. Skönt att få det gjort, men jag längtar redan tills flyttandet går åt andra hållet, dvs tills allt skall ut i trädgården igen. Här var det också fint imorse, men nu är det grått och regningt igen - vilken besvikelse!

    SvaraRadera
  2. Ja, nå er det høst. Håper virkelig vi får en flott høst, med masse sol og høstfarger!

    Ønsker deg en fortsatt fin uke!
    Klem

    SvaraRadera
  3. Vilken mysig header du har gjort! Höstfin känsla över den, men ändå hoppfull.
    Bär också ner mina krukor i källaren och har växtlampor till de som är gröna vintern igenom. Men har varken städat där nere eller tagit in några växter. De allra känsligaste står inne i mitt stora växthus, resten är kvar ute. Några trycker mot husväggen under en stor markis - i fall att. Och mina två kamelior tillsammans med alla olivträd får vänta, precis som din, till dess att lite frost har nupit i dem.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  4. ja, såklart det är sorgligt! Jag ska börja på söndg har jag tänkt. Har inga direkta rariteter som jag behöver vara jätteförsiktig med men ändå! En kamelia har jag tänkt att satsa på nu när jag har snart har ett hus den kan stå i :)

    Hoppas din helg blir bra med mer sol :)

    kram

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.