Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



onsdag 30 januari 2013

Mer av källarens hemligheter.

Jag är så glad att jag sparade den här Tomatpaprika plantan.Se bara så fint den blommar och sätter frukt.Sorten heter Alexander och paprikan blir mörkt röd när den är klar.
En av de nya från Ray som jag köpte 2012.Hopleys Coffee.Färgen är så fin i verkligheten .En mjukt nougatfärgad.Så läcker.
Och en sådd Rosenaurikler.Nu har den riktigt kommit igång med blomningen.Ljust ljust pastellila.
Sword Har öppnat upp knopparna för fullt nu.En så ovanlig färg och form som jag gillar mycket
Och Kamelian.Vet inte vad jag ska säga om den.Den har aldrig blommat med så många blommor förut någon gång.Det har ramlat massor som har blommat över och ändå är det så många kvar.Blir varm om hjärtat varje gång jag är ner och vattnar.Den verkar trivas väldigt bra.Bladen är blanka och fina.
Blommorna ser ut som Näckrosor nästan.
I morse regnade det riktigt ordenligt när jag vaknade.Snön har sjunkit ihop inte något tjockt täcke kvar nu.
Så idag blev det ingen promenad.Kände igår att benen behövde en dags vila.Gamla tanter ska inte ta i för mycket.Lagom är bäst i lagomlandet.
Ha det fint denna onsdagskväll.

5 kommentarer:

  1. Åh, vilka underbara hemligheter du har i din källare. Skulle bra gärna smyga ner dit en kväll och se på dem alla dina spännande och vackra blommor.
    Onsdagskram från Törnrosa

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte jag skulle kunna fråga dig om det här med odling av aurikler. Måste man ha ett växthus eller ett stort kallförråd? Skulle jag kunna ha dom i min "holk" - gamla inbyggda soprummet som har automatisk belysning, reglerbar temperatur,
    är isolerat och har en hylla där jag kan få upp en 20-30 små krukor. Är det svårt att hitta snygga ovanliga sorter!?

    SvaraRadera
  3. Jag är oxå väldigt intresserad av Aurikler.... Jag har en som övervintrat i vinterträdgården men verkar inte trivas så bra... Kanske fel temperatur? Vad vet jag! Men jag har blivit förälskad i dem och vill ha en aurikelteater och "samla" på dem....
    Du kanske skulle kunna göra ett speciellt inlägg och berätta för oss ovetande?

    Kram

    SvaraRadera
  4. Hejsan Gunsan!
    Din källare tycks vara ett jordiskt paradis. Den verkar också vara roligare ställe att vistas i än min. Den där rosenaurikeln fick mitt hjärta att ta några extra sväng (inte SÅÅÅ bara för en gammal tant som jag);)!
    Min källare blommar också men, jag tycker för min del att det är lite bortkastad blomning för jag tycker inte om att vara där nere.Jag går dit ner bara när det är dags att vattna.
    Därför har jag plockat upp kameliorna och murgrönsviolerna. Auriklarna har jag nedgrävda ute så att jag kan få NJUUTA av blomningen lite senare på våren;)!

    /Anja

    SvaraRadera
  5. En guldgruva din källare :-)Tänkte höra med dig om du får frön från din fina camelia om jag kunde få tinga ett par?
    KRAM från mig!

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.