Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



Bloggintresserade

fredag 25 januari 2013

Nytt år.Nya drömmar.

Här nere följer en rad drömmar och planer för detta nya år som har börjat.Skrolla nedåt och läs vad jag planerat för kommande månader.
 








Muren ska slammas i år .Det blev inte gjort i somras.

Här kan jag dela och få nya plantor till rabatten under Trollhasseln.



Och den här bänken ska jag se om jag kan få R att göra en ny åt mig då virket i den börjar bli dåligt.Vi tog gammalt virke till att bygga den med.Jag vill köpa nytt och kraftigare så att den blir riktigt stadig och sätta hjul på ena sida om man behöver flytta på den.
I år har jag planer på att inte sätta så många Tomat plantor som jag brukar.Vi hinner ju inte med att äta upp om det blir ett bra Tomat år.




Här har jag grävt bort massor med Såpnejlikor som var på väg att ta över hela rabatten.

Hoppas den här har klarat vintern.



Här har jag ganska gott om plats för nya växter.

Även här får det rum en hel del nytt.Samma rabatt som bilden ovan.Fast en annan bit av den.

I den här rabatten satte jag en hel del nya lökar som jag med spänning ser fram emot att få se  blomma.

Jag kom underfund med att jag har många drömmar och planer för det här trädgårdsåret.Många bilder blev det också.
När det gäller mina drömmar så  önskar jag att våren kommer snart och alla nya växter som jag satte förra året ska ha klarat vintern och titta upp.Satte flera olika sippor i olika färger ljusblå,fyllda vita, svavelsippa och en fylld rosa.När jag köpte plantorna så hade de ju nästan blommat över så det ska bli så spännande att se dom i vår.
Sedan har jag ju grävt bort växter som förökar sig och kväver de andra bredvid.Där har jag många tomma platser att fylla .Det är en del av mina planer.
Och så satte jag ganska många nya lökar i höstas som jag verkligen hoppas de har klarat denna hittills blöta och kalla höst och vinter.
Under trollhasseln har jag planer på att göra ett Woodland med växter som gillar torv.Jag har satt en del vivor där redan i kanten.Och fler har jag beställt.Tofsviva har jag sått.Hoppas fröna gror.Sen kan jag dela de vita vivorna som syns på en av bilderna.
Ja oj så mycket jag vill göra och drömmer om.Tur att man kan få förverkliga en del av dom.
Jag gissar att ni har lika mycket planerat för detta nya  och en så länge tomma år.
Så jag säger dröm på och planera sedan får vi se hur mycket som blev gjort när det här året är till ända.
Säger hej så länge.Återkommer med raporter från bla källaren och mina frösådder.
Ha det fint.

18 kommentarer:

  1. Tydliga planer, det kommer att bli ännu finare än du ser ut att ha det. Präktig trollhassel!
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Va härligt med så många tomma ytor! Skönt att ha grundjobbet gjort, nu återstår ju det roligaste - att plantera:-)
    Ha en skön fredag i kylan!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  3. Vad härligt med tomma ytor i rabatterna så man kan välja och vraka! :D Ska bli kul att se vad du sätter i dem! :)

    SvaraRadera
  4. Nu blev jag riktigt "ut-och-gräva-i-trädgård"-sugen! Men enligt temperaturen idag, -20,så dröjer det ett tag.. Ska bli kul att följa utvecklingen av dina rabatter:-)
    Ha en skön dag
    /Sylvia

    SvaraRadera
  5. Det var skönt att se lite grönt och varmt till skillnad mot det vitt och iskallt som det är just nu!
    Här har det varit -19,1 inatt. I mitt lilla växtförråd "holken" (gamla soprummet) har det till min stora förskräckelse varit -1,8 under natten, men just nu är det uppe på +0,7 så jag HOPPAS att växterna överlevt! Men nästa vecka skall det tydligen bli varmare.....
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  6. Åh vad man blir sugen att gräva i rabatter och få jord under naglarna när man ser dina fina bilder. :)

    Önskar dig en fin helg!
    Kramen
    Ina

    SvaraRadera
  7. Oj vad mycket planer du har! Just nu är jag lat och har lagt de flesta trädgårdsplanerna på hyllan .

    SvaraRadera
  8. Visst är det kul att drömma o planera! Jag är också då sugen på att snart få se hur allt har tagit sig, som är nytt o planterat, alla lökar till exempel! Och du verkar ha gott om plats för nya växter - det är väl härligt!

    SvaraRadera
  9. Halva "grejen" är ju att planera och drömma! Eller hur?
    Sen blir ju verkligen inte alls oftast som man drömt.. Drömmarna förändras ju oxå!

    Jag ser fram emot dina rapporter :)

    Kram

    SvaraRadera
  10. Så vackert det är och kommer att bli. Drömmar är underbart, utan drömmar ingen trädgård.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  11. Verkligen en massa drömmar eller planer kanske. Känner igen det där med att gräva upp så blir det nog gjort.
    Ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  12. Så härligt att starta året med att veta att man har gott om plats för nya plantor. :-) Ser fint ut!

    SvaraRadera
  13. Åh, vad härligt med tomma ytor att plantera på!! Så fina sippor du har. Roligt att läsa om dina drömmar.
    Ha en fin helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  14. Härligt med öppna jordytor :-) önskar att jag oxå hade det.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  15. Härliga och underbara planer!!Känner jag dig rätt blir det väl mera inköp också:)
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  16. Hejsan Gunsan!
    Du har så rätt att man skall ösa på med drömmar. Det som blir gjort blir ju det! Det gör inget att man tar i. Verkligheten hinner i kapp en och då har man drömmar som är redan klara för nästa år ;)))!
    Fina rabatter du har skapat och skapar! Snart får vi se våra vivor blomma igen!

    Ha det riktigt gott!/Anja

    SvaraRadera
  17. Underbara bilder och drömmar...=)
    Blir spännande att följa dina plantor upp ur jorden.
    Ha det bra !!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  18. Det ska bli så roligt att följa dina rabatter till sommaren! Det ser så härligt ut hos dig. Ha en skön helg,
    Carina

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.