Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



Bloggintresserade

fredag 8 mars 2013

Blommig fredag.Överraskning.

För mig har det oftast varit då jag köpt lökar av något slag på en mässa.Tror inte det varit rätt förg någon gång.lite trisst om man sätter dom så det ska bli en färgkombo i rabatten.

Här fick jag allt en liten överraskning,att det ur en enda Tidlösa lök kan komma upp så många underbara blommor som stod sig så länge.Jag satte en plastkupa över den så att regnet inte skulle missfärga de vackra vita blommorna.

Och ur en gratispåse med fröer kommer den ena fina vallmon efter den andra en del fyllda en del enkla och alla i så underbara färger.Nu har jag massor med nya plantor på gång nere i källaren för jag sparade massor med frön.Och jag har ju haft dom med i en utlottning också.

Jag köpte en påse med tre lökar av den här sorten och en av dom blev den rätta färgen.Nu kommer jag inte ihåg hur dom andra såg ut.Hoppas de kommer tillbaka i år.
Inte kom jag ihåg att jag satte ut en frösådd planta på hösten 2011 och som kom upp och blommade.Glädjande överraskning.Purputreblad.
På våren sådde jag Fingerborgsblomma och fram kom den här ovanliga sorten. Klockan är ju kluven i tre delar.Den ser så läcker ut.En blommade första året men många plantor kommer att blomma i år.Hoppas jag kan få fram frön i år för förra året blev det inga.Det regnade ju så förbaskat att alla frökapslar ruttnade.
Min tolkning av temat.Vill du se fler så gör ett besök här.
www.blandrosorochbladloss.blogspot.se

Återstår bara att önska er en fin helg.
Vi ses.

19 kommentarer:

  1. Så många fina överraskningar!! Vallmon är så läcker i färgen.
    Ha en fin helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. gillar också vallmon!Men visst har man råkat ut för att det är en helt annan färg än vad som utlovats..egentligen inte hela världen men så trist när man måste flytta på det om man tänkt att det ska passa ihop med nåt annat.
    mvh Mia

    SvaraRadera
  3. Veldig heldig du har vært med dine overraskelser! Utrolig fine valmuer og Digitalis. Oioi!

    SvaraRadera
  4. Det där känner man igen. Att ha köpt lökar och knölar och det blir helt fel.....Vallmona är ju jättefina. I år fick jag inga vallmofrön alls. Trodde de blivit uppätna av nåt, men när du nämnde regnet så kanske det är det som är skulden. Har ju köpt massor med nya fröer, för man kan ju inte riskera att vara utan vallmo! Fingerborgsblommor har jag också och det får gärna fröa av sig hur mycket de vill. Trevlig helg. /kram Anette

    SvaraRadera
  5. Oj, vad många trevliga överraskningar! Gillade speciellt de coola fingerborgsblommorna. Och vallmo är jag synnerligen svag för, slank visst med två nya sorter häromdagen när jag var i plantskolan... *hihi* Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  6. Så många läckra överraskningar. Även om de inte alltid var förväntade.
    Önskar dig en skön helg!

    SvaraRadera
  7. Många fina överraskningar du bjuder på... avis på din trillium!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Så vacker vallmo! I år ska jag så massor av vallmo, hela trädgården full.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  9. Ja det var verkligen fina överraskningar. Vilken tur! Gillar också vallmoblommorna. Ha det bra i helgen.

    SvaraRadera
  10. Trevliga överraskningar !!
    En trevlig helg önskar jag dig!

    SvaraRadera
  11. Åå vilken underbar överraskning den vallmon var!!
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  12. Vad många fina ovanliga växter du har!Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  13. Vilka härliga överraskningar...underbara vallmo bilder...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  14. Superfina vackra blommor du har med i dag! Jag har för första gången sått vallmo i år men än så länge har inte ett enda frö grott! Jag håller tummarna för jag vill oxå ha såna vackra i min trädgård!

    Ha en härlig helg själv!

    Kram

    SvaraRadera
  15. Härliga överraskningar alltihopa! Gillar verkligen fingerborgsblomman, vacker i färgerna och rolig med de kluvna klockorna. :-)

    SvaraRadera
  16. Vilka härliga blommor! Vackra bilder!
    Ha en riktigt fin helg!
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  17. Underbara blombilder - och alla blommorna blev ju jättesnygga trots att en del inte var i rätt färg. Men jag håller med, det är lite irriterande fast samtidigt rätt spännande. I alla fall när dom är snygga!!
    Ryggen är lika dålig fortfarande, men nu har vi varit ute och åkt långt och jag har haft värmen på i stolen så det känns lite bättre.
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  18. Vilka fantastiskt fina överraskningar.

    Den kluvna fingerborgsblomman den är riktigt ovanlig , jag har många men har inte sett en sådan. Den får du ge ett eget namn:o)

    Frösådd trillium, oj vilken lycka jag är glad om jag får mina att överleva och blomma.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  19. Vilka vackra överraskningar du visar! Ngn planta purpurtreblad fanns även en tid i vår trädgård, men så kom det brunögda besökare, och sedan var de borta för alltid.
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.