Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



söndag 5 maj 2013

I går så planterade jag ut en del perenner.Det här är ett vitt Löjtnantshjärta som är fullt av fina knoppar.Det har jag haft i växthuset på tillväxt.Och det har växt fort,så nu ville jag få ner det i rabatten innan det börjar blomma.Roligare om det blommar ute.Blir längre blomning också när det inte blir så varmt som det kan bli i växthuset.

Dom här har jag haft i uterummet så dom har blivit avhärdade där.Tempen följer ute tempen ganska lika.Den närmsta är en rosa Prärieklocka och den andra en grönlilja.Det ljusa grå runt dom här tre växterna är ett snigelmedel som om dom kryper genom det så suger medlet åt sig deras slem så dom torkar ut och dör.Har köpt det från snigelshopen och det blir intressant att se om det fungerarHoppas det för jag har provat med att plantera ut dom här växterna även förra året men sniglarna men då var sniglarna där och förstörde nästan plantorna innan jag grävde upp dom och satt i kruka.

Och så har mina Aurikler fått komma ut på sommarlov.Första dagarna hade jag odlingsväv fastsatt framför som skydd mot sol och nattkyla men nu så får dom klara sig.I förgrunden på bilden syns Stjärnmagnolians knoppar och även Azaleans i högra hörnet.

Sedan hittade jag min roliga keramiksko som nu fått en Aurikler i skaftet

Några taklökar sattes i en liten cementkruka.
En av dom nya primula som jag satt förra året. De blommade när jag fick hem den så det blev en väldigt kort blomning,men nu så kommer den med tre sådana knoppar dom växer sig högre vartefter blommorna slår ut och blir en rund boll till slut.Den heter.Primula denticulata alba.Jag har sen tidigare en med lila bollar.

Här har jag grävt upp en rolig växt som jag köpte på växtmarknad förra våren.Men inte sjutton kan jag komma ihåg vad den heter.Men den sprider sig med utlöpare.Så den kan bli lite besvärlig.

Hade tänkt börja rensa den sista rabatten idag men så klart blåser det som attan igen så det får vara.

Nu önskar jag er en skön söndag.

4 kommentarer:

  1. Mycket fint hos dig! Vitt Löjtnantshjärta är så vackert, min har nätt och jämt tittat upp ur jorden! Hoppas snigelmedlet hjälper så du får njuta av dina blommor!
    Ha en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. ÅÅ så härligt det ser ut hos dig, riktigt vårfint.Fränt att plantera i en keramiksko:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Good Evening Gunsun, I adore the plant Bleeding Heart. My mother-in-law has a beautiful plant and no matter how cold the winter, this wonderful plant grows every year.
    Primula are such pretty plants and bring a smile to my face.
    I have enjoyed reading your blog and I have become a new follower.
    I would like to invite you to visit me at Ivy, Phyllis and Me! it will be lovely to see you there.
    Best Wishes
    Daphne

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt vad fint du har hos dig.
    Aurikel teater det hoppas jag att jag får ihop också genom mina frösådder.

    Ha det gott

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.