Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



Bloggintresserade

fredag 17 januari 2014

Mitt bästa frötips.

Ja det var inte lätt att komma på vad jag skulle skriva om frösådder.Jag är ju inte så där jättebra på det.Misslyckas ofta  och då blir man ju så besviken.
Men så kom jag att tänka på när jag hade min pelargonvurm och då för vildpelargoner och hybrider.
Köpte både frön och färdiga plantor och att så var lite pilligt.Fröna har ju som en svans och den skulle tas bort och så skulle man skala fröet.Och det var ju inte så lätt alla gånger.Fick tips om att de skulle läggas i ljummet vatten och sedan sås.Man kunde ibland se att fröerna börjat gro redan i vattnet och sedan var det inte svårt att få fram små plantor.
Men sedan hade man de där som inte grodde och man kollade och kollade men inget hände i krukorna.Då hittade jag ett nytt tips att man skulle prova att hälla kokande vatten över sådden och se där då blev det fart på en del.
Men det var alltid några som inte ville.Och då fick det vara .Tyckte att nu har jag provat det mesta och går det inte nu får det vara.
Ja det var mitt tips om frösådder.
Vill ni se fler så titta in hos
Bland rosor och bladlöss.




Nu kommer jag inte ihåg namnen på dom pelargoner jag visar så tyvärr så kan jag inte upplysa er om dessa namn .
Saknar alla mina fina pelargoner ibland .Men det var inte så lätt att övervintra alla.
Men i år ska jag allt köpa några för att ha ute dom är mycket tacksamma att sätta i krukor.

Nu får ni ha det så bra i vårt vackra vintervita land.

16 kommentarer:

  1. Hos mig kom det plötsligt upp pelargonplantor i en sålåda där det skulle bli något helt annat. Det visade sig vara en smutspelargon som stod en bit ifrån som hade skickat iväg sina frön.Tänk att det alltid blir bäst om växterna själva får bestämma!
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  2. Det där att hälla kokande vatten över frösådden låter drastiskt. Den översta är så fin. Men du har ju glömt namnen så det är inte lönt att fråga.

    SvaraRadera
  3. Fina råd till oss. Det är det som är det svåra att kunna förvara under vintern speciellt i en lägenhet.
    Ha en fin fredag
    kram Meta

    SvaraRadera
  4. Vilket bra tips!Själv köper jag mina pelargoner, får aldrig riktigt till övervintringen men i år hoppas jag de ska överleva!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Hälla på kokande vatten! Det var något nytt för mig och inget som jag skulle tänka på i första taget. Men kul att det funkade. Man blir ju lite besviken när inte fröna gror. Förra året hade jag några perenner som inte visade några livstecken alls. Jag tror att de skulle ha såtts i lite kallare utrymme ... får väl prova igen en annan gång.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Jag har aldrig provat att så pelargoner, nu blev jag lite sugen på att prova.
    Trevlig helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Längesen jag provade så pelargoner nu och då gick det mindre bra kommer jag ihåg. Men jag gillar vildarter så med dina tips ska jag nog pröva igen.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  8. Jag är ju urusel på frösådder, men jag har lyckats en och annan gång. Bl.a. med pelargoner otroligt nog. Vi bodde då i Stockholm och jag bevistade alltid pelargon & fuschsiaauktionen som hölls varje vår. Där köpte jag en hel del och fick då en påse med 6 små ynkliga frön, sådde och hade i fönstret i vardagsrummet. ALLA kom upp och blev plantor - otroligt!
    Mitt bästa tips har jag dock lagt in som svar på uppmaningen, alltså har jag inte länkat något.
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  9. Vilken vacker pelargon. Blomman ser nästan ut som en korskning mellan en fjäril och en mygga.

    Hoppas att du får en fin helg!
    //Linda

    SvaraRadera
  10. Tack för tipsen...=)

    Trevlig helg !!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  11. Fina tips du lämnar...jag är ingen pelargon människa, jag har dem men jag kastar den på komposten varje år, visst är jag hemsk!! Men jag är superdålig på det däratt övervintra saker och har inget bra rum numera för sånt.
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  12. Jag tycker du verkar vara en riktig fena på att så, dina pelargoner ser ju så fina ut. Intressant det där med att hälla kokande vatten på fröna, det har jag inte hört förut. Man lär sig något nytt varje dag i livet:-)

    SvaraRadera
  13. Tack för dina fina tips!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  14. Jag har aldrig sått pellisar men ska testa ! Jag har ju ett utrymme att förvara dem på, Lyckliga jag!, Så jag kan ju verkligen go cracy i pelargonhimlen!

    Kram Gunsan!

    SvaraRadera
  15. Hi, Ӏ llog on to your blog daily. Your humoristic style is wittƴ, keep up the ǥood work!


    Feel free to visіt my webpage: discount Luxury watches nyc

    SvaraRadera
  16. I just like the hewlρful information you provіde on your artіcles.
    I'll Ƅօokmark your blog and test once more right here frequently.
    I'm quite cеrtain I'll be informed lots of new stuff right right heгe!
    Good luck for the following!

    Also νisit my blog: best luxury watches for women 2013

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.