Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



tisdag 25 februari 2014

Raport från min källare.

Nu är det snart dags att göra den första omskolningen av Tomater och Chilipepparen.Håller det här milda vädret i sig så kan det bli en tidig start i växthuset.Och då blir det även tidig skörd av tomater.
Den där första tuggan av en solmogen tomat är det bästa som finns.Smakar ju så himmelskt gott.
Planterade om min frilands Hibiskus för ett tag sedan och nu har den satt fart och vecklar ut fina gröna blad.Blåa blommor med röd mitt. Har sått den själv.

Detta är vita Lejongap.Var bra grobarhet på dom fröna.Fyller krukan med plantjord och sedan ett lager såjord.Då kan de växa sig lite större innan man måste skola om.

Fikonträdet som jag köpte förra året.Fick stå kvar i växthuset ända tills det blev riktigt kallt och då hade ju alla blad fallit av.Då bar jag ner det i källaren och nu så har nya fina blad växt ut.Tycker Fikonets blad är väldigt vackra.
Hade frön kvar av Plocksallat från förra året och som ni ser var det bra kvalitet på dom fröerna.Tog bara två dagar så tittade små gröna blad upp.
Vet en man som blir glad då han kan plocka sallad från egen skörd.hans smörgås med leverpastej och gurka blir ännu godare med sallad  också
Vi skulle ju få så varm i går men tror att det inte blev mer en +5 grader.Vi hade pålandsvind och havet kyller ordentligt ännu.Och idag är det grått och trist  blåser även hårt.

Så jag hoppas ni har det bättre.

4 kommentarer:

  1. Det känns fint när det börjar grönska lite här och där. Ha en fortsatt fin dag/Carita

    SvaraRadera
  2. Vilken spännande källare du har!
    Fikonet har vackra blad. Jag har till och med sytt kuddar med fikonlöv på, just för att de är så vackra. I Ernst program fanns ett tyg med fikon på en vägg. Snyggt men dyrt.
    Ditt fikon har inte alls likadana blad som min. Din har nästan litet kastanjebladslika.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Sƿot on with this write-up, I truly believе this site needs a lot more attention.
    I'll probably be returning to reаd mօre, thanks for the info!


    Also viѕit my wеblog :: cheap flights to cape town for fifa world cup

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.