Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



Bloggintresserade

lördag 17 maj 2014

Min krukträdgård.

Nu så börjar min kruksamling med växter att bli stor.Här har nu mina nya lönnar hamnat i stora krukor tillsammans med de frösådda penseerna . 

Den Japanska lönnen som jag lyckades rädda har fått större kruka och ny jord.

Här finns det plats för en till.Dom stora mörka Tujorna bildar en perfekt bakgrund till dom brokbladiga växterna.

Japansk Jyllenlönn.
Acer shirasawanum Aureum.
Den lyser där på kvällen. Skugga på förmiddagen.

Ilex x altaclerennsis Golden King
En favorit.


Vit Stormhatt

Den andra nya lönnen.
Acer Palmatum Shaina

En liten Japansk lönn men rosa/vita och gröna blad.Den har jag haft i några år nu.
Kanske kommer det att bli fler krukor här framöver.Vi får se.
Idag ska det sista i källaren få komma ut.Ska bli skönt att få städa upp där nere där ser hemskt ut.

9 kommentarer:

  1. Jag tycker om Lönnar men jag har inte riktigt lyckats med dem. Dem kanske är fel och säga. Jag har haft en i en rabatt. Sol/skugga men den blev dålig. Vad ska man tänka på och allra helst vad ska man tänka på om man vill ha dem i kruka? Olika sorter som passar bättre för kruka än andra? vilka? Oj, vad många frågor :)
    Ha en fortsatt skön kväll :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sylvia.
      Alla som inte växer upp till stora träd kan man ju odla i kruka.Och dom vill stå i lite sol skugga.Inte gassande sol hela dagen.Prova en ska du se att det är inte så svårt.

      Radera
  2. A person necessarily assist to make significantly posts I would state.
    That is the first time I frequented your website page and so far?
    I surprised with the analysis you made to make this actual
    post amazing. Excellent job!

    my blog ... study abroad tamucc

    SvaraRadera
  3. Visst är det trevligt med krukodlingar? Du har lyckats samla många redan. Hur gör du med de japanska lönnarna? Kommer du att fortsätta att odla dem i krukor? Hur gör du i så fall på vintern?
    Jag har ju själv så många som måste flyttas till frostfritt över vintern att numera försöker jag satsa lite mer på rena säsongsblommor och på de mycket härdiga som kan stå kvar ute. Man blir ju liksom inte yngre med åren - om man säger så ;-))!, och det är ett tungt jobb med alla krukor som skall ut och in. Fast visst är det trevlig på våren när de väl har kommit ut igen;-))! /Anja

    SvaraRadera
  4. Hi there, just wanted to tell you, I liked this article.
    It was practical. Keep on posting!

    Have a look at my page ... HaloCig

    SvaraRadera
  5. Det är fint att sätta ihop krukor sådär. Men man får passa på med vattenkannan. Eller tömma när det är sådana dagar.

    SvaraRadera
  6. Jag är ju "bonsaiist" sen många år tillbaka, så jag tycker det är helt naturligt att ha träd i kruka. Det är bara att berskära rotsystemet ordentligt varje till vartannat år. Tyvärr dog alla mina bonsaier en hemsk vårvinter här, vi har ju inget kallförråd. Annars är det perfekt att bara ställa in dom i ett växthus.
    Tidigt i våras när det var varmt och skönt så köpte jag en vacker liten - känslig - buske och satt i en kruka. Nu har den blivit totalt frostskadad, men den lever ännu så jag ska gräva ner den i en rabatt. Kan ju inte ha en halvdöd buske på altanen..... *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  7. Det är bra med lite kruksamlingar. Flexibelt, snyggt och som lite reserv för växter man inte hinner plantera.

    Ha en bra vecka
    Elisabeth

    SvaraRadera
  8. Thank you, I havе recently been searching
    for іnfo aboսt this topic for a whbile and yours is the best I've found out till now.

    However, wҺat aboսt the conclusion? Aгe yoou certain about
    the suρƿly?

    Stop by my weblog :: fleas dogs treatment

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.