Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



fredag 8 augusti 2014

Blandade karameller.

Nu börjar det likna något.Den har växt till sig bra.Hittade tydligen en bra plats för den där på trappan.Väldigt vackert mönster på bladen.Tyvärr så fanns det inte något namn på den när jag köpte den.

Även Strålrudbeckian börjar visa sina solgula blommor.


Och så den här som jag har så svårt att komma ihåg vad den heter.Men så kom jag på att jag skriv upp namnet i min lilla bok.
PERSKOVIA.


Taklökarna har gillat solen och värmen denna härliga sommar.




Frösådda från förra året.Dyker upp där det stod några plantor förra året.




Och så denna blomvilliga primula som kommer igen för tredje gången i år.Verkligen tacksam.
R tog tag i ett dåligt samvete hos oss båda i går.Putsade alla fönster i huset.Gudars skymning så skönt det var att se ut genom rena fönster.Själv jobbade jag ute och städad bort vissna växter.

5 kommentarer:

  1. Så fint det blev med alunroten tillsammans med mörkgrönt och mörkrött. Allt kommer till sin rätt och bladnerverna matchar det röda.
    Men nu måste du berätta för en okunnig smålänning vad de rödgula frösådderna är för nåt, som färgglada papegojor i rabatten...
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Det är Lejongap som jag sådde i lite olika färger förra året.Har en planta som övervintrat på ett annat ställe.Trodde jag inte att de skulle klara en vinter ute.Men den blommade sent så den fick stå kvar.Nu har den blommat över första omgången och jag har klippt bort frökapslarna och nu kommer det nya knoppar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man. Läcker färgskala!
      Trevlig helg och kram
      Anette

      Radera
  3. Finfina goda karameller. Även jag undrade över frösådderna, trodde det var gyckelblomster, men så fick även jag svar.

    SvaraRadera
  4. Hej, hej!
    Utan att på något sätt leka expert så gissar jag bara lite ang. din namnlösa bladväxt. Den skulle kunna vara en alunrot, Heuchera eller en Heucherella, art ur klockvippesläktet som är en korsning mellan alunrot och spetsmössa, Tiarella.
    Själv tycker jag att det är svårt att se skillnaden mellan alunrot och klockvippa.
    Men, fin är den hos dig och pryder sin plats oavsett namnet ,-)))! /Anja

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.