Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



tisdag 23 september 2014

Oj så kallt det blev.



Det blev till att bära krukor idag.För i natt var det bara 2,4 grader.Som tur var hade jag börjat tidigare med att sätta in växter i växthuset.Annars hade jag nog fått jaga krukor runt i trädgården i går för fy vad det blåste.Tog in Kamelian och min Myrten .Dom plus lite annat hamnade i källaren.
Kamelian har knopp i alla toppar så den kommer att bli fin i februari.

Och denna tokiga växt är så full av små runda knoppar.Syns på bilden om man tittar noga.Eller om man klickar upp större bild.






Lite mer som hamnade i källaren.



Måste sätta ner den här lådan med små plantor i källaren med där får den ju extra ljus och lite varmare .
Har mer som ska till växthuset men dom får stå  ute tills det blir riktigt kallt.
man blir lite chockad när det blir så här snabba omslag i vädret.Men dom 26 mm regn som vi fick var välkomna.
I morse när jag gick runt så fick jag se att Grävlingen varit in och letat mask.En hel rabatt var uppbökad som om det varit Vildsvin här.Plantorna låg huller om buller så det blev till att gräva ner dom igen och kratta så det såg snyggt ut .Så mycket har den inte ställt till förut.
Blev inte glad.

Hoppas ni slipper ett besök av det slaget.
Ha det fint.

6 kommentarer:

  1. Det är vemodigt att det nu är slut för i år. Men vad är det som det är fullt med knopp i? Oliv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är ett Myrtenträd.Hade hoppats att knopparna skulle slå ut innan kylan kom.Nere i källaren brukar de ramla .

      Radera
  2. Riktigt avundsjuk är jag på ditt myrten. Själv har jag haft "hur många som helst" och alltid hamnat i något läge där jag har glömt att vattna....med väntat resultat...;-(
    Visst är vi, som har ett växthus, lyckligt lottade?! I veckan flyttar jag in en del av uteväxter i mitt, så som pelargoner m.fl. Annars ser det ut att vara milt för årstiden, framöver. Jag brukar ta en månad i växthuset innan det är dags för källaren. Ett sätt att mildra "chocken" över det välkända faktum att vi, än så länge, har en vinter i vårt klimat,-)))!

    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  3. Jisses, så mycket spännande du har i ditt växthus. Där skulle jag gärna botanisera och njuta och prata blommor med dig.
    Hej och kram fr Törnrosa

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Tack för kommentaren hos mig. De flesta mönster till mina stickade tröjor hittar jag på nätet. Uggletröjan finns där också men den finn även med som mönsterbilaga i Hemmets Journal den här veckan vecka 39.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack .Då ska jag köpa den tidningen.
      Kram.

      Radera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.