Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



onsdag 4 november 2015

Livskraft.

EL DAVID
Satte många små skott av dom pelargoner som jag ville ha kvar nästa år.
Många av huvudplantorna står nere i källaren och några som växt sig så stora att det blev svårt att få plats med dom ,dom står kvar i växthuset.Men just den här tycker jag så mycket om så jag har huvudplantan kvar i källaren.
Men viken livskraft det är i dessa små taniga växter så dom sätter knopp och blommar när dom är så här små.
Borde ju tagit bort knoppen men det hade jag inte hjärta till att göra.

Här är det ännu en med Kraft i sig.Fröet grodde sista veckan jag hade så lådan kvar i växthuset.Och nu så har den börjat växa sakta men säkert.
Den kommer att få gula blommor.En vildpelargon.

Fler små sakta växande pelargoner.Har två fönster fulla med krukor .Kommer nog att ha en hel del dubbletter nästa år.Men då har jag så jag kan byta med någon annan som kanse har någon sort som jag vill ha.

6 kommentarer:

  1. Är det ett bättre sätt att övervintra pelargoner på? Jag brukar spara hela stora krukorna. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör båda delarna.Provar med de stora i källaren och små nysatta här i fönstren.Testar nu i vinter för att se vilket sätt som är bäst.
      Gunsan

      Radera
  2. Visst är det otroligt hur mycket livskraft det finns i små frön och sticklingar. Den gulblommande pelargonen låter spännande!
    Hur går det med handen?
    /Anja

    SvaraRadera
  3. Visst är det otroligt hur mycket livskraft det finns i små frön och sticklingar. Den gulblommande pelargonen låter spännande!
    Hur går det med handen?
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Handen är bara skräp.Har ju fått besked om att väntetiden är mellan 3-5 månader i Eskilstuna.Om Katrineholm eller Nyköping får en ledig tid tidigare så får jag komma till någon av dom.Har så ont så fy sjutton.
      Tack för att du frågar och bryr dig Anja.
      Gun.

      Radera
  4. Så härligt! känns nästan som lite vår... =)
    Kramis Sofia

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.