Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



fredag 29 januari 2016

Färg och form.

Färg och form är inte så lätt alla gånger att få till i trädgården.Men jag tänkte som så att varför inte testa i stora krukor vad som passar tillsammans .Bladform, färg på bladen eller blommorna.Passar det så kan man ju plantera liknande i rabatten.

Den här hostan blir bra tillsammans med mörkare växter.I vänstra hörnet ses en Sockblomma och i högra kanten ses ett stånd mörkbladig Alunrot.

Dessa söta Aklejor då kan få växa var dom behagar.

En annan Hosta som flörtar med ett Löjtnantshjärta.Blir vackert .

Prästkragar med olika Lönnar en mörkbladig och en med lite gula blad.

Ännu en Hosta med gräs,Krasse,Alunrot och blodnäva.

Det här tycker jag är så fint.Växter som gör sig bra tillsammans.
Mer färg och form kan du se
Här.

Ha en fin helg.

16 kommentarer:

  1. Vilka fina kombinationer.
    Hostor är så fina att plantera i alla rabatter de passar verkligen till det mesta.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Bra tips att plantera en kruka först. Har läst om att plantera i kruka och sen ställa den på olika ställen för att se hur det blir.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Så fina färgkombinationer, jag längtar till sommaren mer och mer när jag ser alla vackra färger och former. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  4. Good Morning Gunburg, You have a beautiful garden, with all the flowers I love. I love Columbines, Bleeding Hearts and Daisies. You have reminded me that Spring is not too far away.
    Best Wishes
    Daphne

    SvaraRadera
  5. Vilka underbara kombinationer på form du skapat!
    Jag önskar dig en underbar helg!!

    SvaraRadera
  6. Många fina färger och former, aklejan är underbar.
    Trevlig helg!
    Marika

    SvaraRadera
  7. Det är riktigt kul att kombinera olika växters form och färg- och din idé med att plantera växter i en bunke först för att kolla - den var perfekt! Ska utnyttjas!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  8. Vilka fina exemplar i dagens tema,Hostor av alla slag de är alltid fina i trädgården du har en del sorter som jag inte har sett tidigare.Önskar dig en fortsatt bra dag/Margareta

    SvaraRadera
  9. Tjusiga bilder hala vägen. Krukplantering är ett sant nöje, nästan det bästa av allt.
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera
  10. Riktigt fina kompositioner av färger och former.
    Det är sannerligen inte lätt att få till balansen mellan växter, former och färger, så att först göra rabatten i miniformat var ju ett jättebra tips!
    Tack för det! / Birgitta

    SvaraRadera
  11. Verkligen härliga bilder och hjärtat i första bilden är så himla fint! Passar perfekt till temat! Trevlig helg! /Lotta

    SvaraRadera
  12. Vilken söt akleja, den gillade jag skarpt!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  13. Så vackra kombinationer!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  14. Smart att sätta i kruka för att testa!
    Jag testar i rabatterna och flyttar runt :D Och det får jag göra ofta!
    Jag gillar verkligen bilden med prästkragarna tillsammans med lönnarna. Det kändes så otippat på nåt sätt med det typiskt svenska och japanska små träd!
    Läckert!

    Kram och ha en fortsatt go helg :)


    SvaraRadera
  15. Ja du, Hosta och alunrot är alltid så snyggt! Hostan är bra på att lyfta fram andra växter.
    /Kitty

    SvaraRadera
  16. Fina bilder. Det är verkligen ingen dum idé att pröva i stora krukor först. Superbra idé!

    Ha en go' vecka!/Anja

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.