Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



Bloggintresserade

torsdag 14 januari 2016

Min vinterträdgård.

Min trädgård vintertid har  inte så mycket vackert att visa upp.Fast dom vintergröna träden och buskarna är ju fina och kommer mer till sin rätt mot en vit bakgrund.Som här på bilden där en stor enbuske och bortanför en fin Tuja ser ganska ståtliga ut.Vi har tre stora tujor till på andra ställen i trädgården och en stor en vid infarten till vår tomt.Och fram i bilden finns en blågran och en krypen.

Annars på vintern är trädgården en plats där många djur tycker om att hämta sin mat.
Här en sparvhök som försökte få en sparv till middag vid vårt fågelbord

Några rådjur en tidig vårdag på väg att komma in i trädgården men vi lät dom stå där och äta och då de visade tecken på att vilja ta klivet in till oss då gick vi ut och motade bort dom.
Vi har satt upp en fågelmatare utan för vårt köksfönster så vi kan sitta där och titta på fåglarna när dom kommer för att äta.
Tycker om att se på dom och kolla vilka olika arter som hittat hit.
Vill du se fler vinterträdgårdar gör då ett besök
HÄR
Önskar er en fin helg.

14 kommentarer:

  1. Fint med vintergröna träd och buskar! Kul med lite djur också, bara de låter bli vår blommorna.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Visst är trädgården vacker på vintern också.
    Och som du skriver så ser man de vintergröna buskarna och träden mycket bättre.
    Spännande bild på sparvhöken.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  3. Din trädgård är väl vacker. Och så vackra och ovanliga besökare. DE kan ju inte ha fel. / Britt

    SvaraRadera
  4. Trädgården kan vara riktigt vacker på vintern också, då ser man sånt man inte tänker på, på sommaren när allt är grönt. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  5. Din trädgård är fin även på vintern det visar du med den första bilden.Du har väldigt spännande besökare och du har fångat en riktigt fin bild på Sparvhöken och det är minsann inte lätt för vi har dem även här.Rådjur i trädgården det slipper vi ha däremot även om de kan vara fina att titta på men man vill ju helst se dem på någon äng.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  6. Om jag skulle mota bort alla rådjur skulle jag kämpa förgäves. Ibland syns legor under äppelträden. Sparvhök ser jag väldigt sällan. Massor av småfåglar. Kanske sparvhöken hittar mat ändå eller om den flyttar lite mer söderut, vet inte.
    Trevlig helg.
    Anette

    SvaraRadera
  7. Alltid trivelig å titte på dyr og fugler som besøker hagen om vinteren :) (Kanskje ikke spurvehauken, da)

    SvaraRadera
  8. Det är härligt med djurliv i trädgården men jag kan förstå om ni motar bort Rådjuren. Idag har jag fågelskådat här hemma och jag blev så glad när jag fick se att Fru Domherre kom och hälsade på. Herr Domherre hann jag inte se. Grannens make öppnade deras dörr så alla fåglar flög i väg. Hann dock få Fru Domherre på bild innan hon flög :)
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  9. Härligt med en levande trädgård även om kanske just dessa besökare är lite ovälkomna. Fin bild du fått på sparvhöken, den brukar ju vara blixtsnabb!
    Ha en härlig helg /Lotta

    SvaraRadera
  10. Åh, vilket djurliv!
    Att betrakta fåglarna nu är fascinerande, naturen kommer nära. Tänk, en sparvhök! Oj!
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  11. Härlig med lite djurliv i trädgården - även om det kan bli "för mycket" ibland!
    Och "för mycket" kan man ju säga om temperaturen. Även vi har haft det kallt, ner till -13, men idag är det bara -3. Betydligt trevligare.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  12. Fin vinterträdgård du har och fint att du matar fåglarna. Det brukar jag också göra och ibland, när det är som kallast, kommer rådjuren på nätterna och äter av fågelmaten som ramlat på marken. Önskar dig en skön helg! Katarina

    SvaraRadera
  13. Det är så vackert med barrväxter på vintern! Det ger en fin struktur på trädgården. Häftigt med sparvhöken så nära, men kanske inte så kul för småfåglarna.
    Trevlig helg!
    Titti

    SvaraRadera
  14. Jag har inte så mycket djurliv här mitt i villaområdet. Definitivt ingen sparvhök :) Men rådjuret stod utanför dörren en kväll när jag gick ut och sprang iväg när jag skrek åt det för det vill jag verkligen inte ha här !
    Annars så är det massvis med gråsparvar, skator och koltrastar :)


    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.