Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



torsdag 18 februari 2016

Mitt bästa trädgårdstips.

Det som jag tycker är ett bra tips för oss som drabbats av sniglar är att odla i kruka.De växter som sniglarna älskar som tex Hosta har jag odlat i kruka och som ni ser på bilderna så klarar dom sig fint så här.

Den här har aldrig varit så här fin förut då den var planterad i en rabatt.

Jag odlar inte bara sånt som sniglarna gillar i kruka utan allt som jag tycker blir vackert.

Här en lönn som jag vet kan vara lite känslig utplanterad så den krukan övervintrar i växthuset och klarar sig fint.

Här ett par lönnar till som får samma behandling

Och den här Bergvallmon går inte att ha i rabatt för den älskar sniglarna..Förra året blommade den redan innan vädret blev sånt  att jag satt ut krukan.

Jag har planterat blåbär i två stora hinkar och dom stod i växthuset under tiden de blommade och det blev massor med blåbär.
Det här är väl det som jag själv tycker är bra tips.
Fler tips kan ni hitta
HÄR
Önskar er en skön helg.

21 kommentarer:

  1. Kul med blåbär i hink! Själv har jag hallon i stora krukor.
    Ha en go' helg
    /Anja

    SvaraRadera
  2. Ja sniglarna är verkligen ett elände, det gäller att ta till alla upptänkliga knep för att de inte helt ska ta död på odlingslusten. I år kommer jag att fortsätta hägna in trädgården med snigelstaket. Sen får vi väl hoppas att vinterns köldknäppar har minimerat antalet något.
    Underbara bergsvallmo du har och lönnarna är verkligen fina i sina krukor!
    Ha en fin helg!
    /Gunilla

    SvaraRadera
  3. Blåbär i kruka var ett bra tips, jag som inte riktigt vet var jag skall ha blåbär, men vill gärna ha en planta.
    Trevlig helg!
    Marika

    SvaraRadera
  4. Så flotte tips! Å dyrke planter i krukke går veldig fint, ja! Jeg har ikke snegler her, men vet om mange som er plaget med det. Hosta i krukker er virkelig fint :)

    God helg!

    SvaraRadera
  5. Härligt tips för dom som har problem med sniglar. Det är faktiskt nått som vi inte har problem med här på Gotland och den torra marken. Men däremot har vi vattenproblem. I år har vi på nyheterna fått reda på att bevattningsförbudet kommer att gälla från 1 april - så det gäller att fylla poolen innan dess....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  6. Det är onekligen ett bra tips. Blåbär, vallmo hosta och känsliga växter var en ide´. Annars tänker jag att det är smidigare att inte ha så många krukor. / Britt

    SvaraRadera
  7. Vilket jättebra tips för blåbären, det skall jag prova. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  8. Ja du det är ett gissel de där sniglarna men det har ju du löst bra. Hosta gillar att stå i kruka. Jag har den att fylla ut med mellan krukorna med sommarblommor. en blå vallmon är ju för vacker.
    Ha det gott i helgen
    kram Meta

    SvaraRadera
  9. Vilket bra tips! Enormt fin hosta, visste inte att den klarade sig i kruka. Och bergvallmo ... min absoluta favorit. Har aldrig tänkt på att ha den i kruka, har försökt flera gånger i rabatten men den kommer aldrig tillbaka. Snigeltips mottages tacksamt, jag blir också invaderad varje år.

    Ha en fin helg!
    Anita

    SvaraRadera
  10. Väldigt smart att odla i kruka. Och fint dessutom.
    Hur gör du med bevattningen? V´Håller du koll och vattnar allt förhand? eller har du nåt system? Jag tycker mina krukor alltid är torra, och att de är svåra att vattna upp ordentligt, speciellt de som inte har flis eller dylikt på jordytan. Har funderat på att plantera ner perforerade rör denna sommar.
    /Kitty

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vattnar allt för hand.Försöker att ha stora krukor gärna i plast dom torkar inte upp så fort.

      Radera
  11. Jag som inte har problem med sniglar har ändå funderat på att sätta mer perenner i kruka, just för att en del blir så vackra i kruka.
    Jag önskar dig en underbar helg!!

    SvaraRadera
  12. Perenner i kruka använder även jag tycker att det blir så fint och Funcia har ju så fina blad så de gör sig väldigt bra i kruka, även om jag inte behöver plantera så för Sniglarna för ännu har vi dem inte här vilket jag är glad över.Önskar dig en trevlig helg/Margareta

    SvaraRadera
  13. Kul tips med bergvallmo och blåbär i kruka!
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  14. Krukodling är ett bra tips! Behändigt att flytta på dem efter humör och ett bra skydd mot sniglar.
    Ha en skön helg

    SvaraRadera
  15. Ja, att odla i krukor är bra, både mot snigelinvasion och så kan man ju flytta omkring dem lite vart man tycker också. Jag har också några hostor i kruka och tycker det funkar bra!
    Bra tips!

    Gunilla

    SvaraRadera
  16. att lyckas finta sniglarna måste vara ett toppentips för alla med de problemen! Trevlig helg/Monica

    SvaraRadera
  17. Jeg har noen sarte roser i store krukker, som jeg tar ut og inn av veksthuset, Hosta med, men de står ute hele året. Valmuen skal jeg sannelig prøve!
    God helg!

    SvaraRadera
  18. Krukor är bra! Tyvärr är jag ingen krukmänniska själv av den enkla anledningen att jag glömmer vattna...Men är alltid impad över de som har fina krukor.
    Allt gott
    Milla

    SvaraRadera
  19. Jag lyckas missköta allt jag planterar i krukor men tror faktiskt jag ska pröva att kruka bergvallmon - de senaste åren har den blivit uppäten med detsamma av sniglarna och man blir ju så bedrövad när man inte kan odla sina favoriter. Tack för tipset!
    Ha en fin vecka /Lotta

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.