Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



Bloggintresserade

söndag 17 april 2016

Varje dag något nytt.

Jeffersonia dubia
Har den i växthuset så den blommar nu.Gillar den ljust lilla färgen innan den bleknar till nästan vit.

Den här trädgårdsorkideen  är jag glad att jag inte planterade ut i rabatten förra året .Vi har haft så många dagar och nätter då det varit så kallt och ingen snö som skydd.
Nu är den så här fin nere i källaren.


Vår vackra Tuja har där emot inte klarat  sig bra .Halva har dött.Så tråkigt då det tar några år för den att växa sig så stor och ståtlig.

Kan man tro att det ligger kantsten där .Syns inte ett dugg av dom.Blir till att kantskära.

Tycker det ser ut som om blåregnet har klarat vintern.Det lilla trädet som är insvept i skuggnät är Frilands Hibiscus med blå lila blommor med rött svalg.

Och den vita klängrosen som växer där i tornet ser trots alla frostnätter grön ut i stammen.
Nu är den där roliga tiden här då jag går med näsan nära marken för att inte missa något.
Grannarna undrar nog ibland vad jag letar efter.

4 kommentarer:

  1. Det är inte klokt vad mycket fint som dyker upp både här och där! Och man är enormt nyfiken på vad som döljer sig i det årsgamla döda perennriset. Fast jag har ännu inte fått bort allt, mycket vårstädningsjobb återstår.....Det är alldeles för mycket just nu. Och regnat har det gjort, men nu skiner solen men det är för blött - vi fick 7 mm idag och 4,5 igår!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Är din orkidé en drottningsko, Cypripedium reginae? Den har jag själv och den har hunnit bli en rätt stor rugge. Så vitt jag förstår är den inte känslig för kyla men vinterfukt de två-tre första åren. Därför kan du lägga på hösten över en taktegelpanna eller liknande. För att det vore ju synd om du inte planterar ut den. Det är först i rabatten som den förökar sig med sina underjordiska rhizomer. Jag ger dig en liten länk ifall du vill läsa lite mer om den: http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?gem=visaArtikel&postid=203057

    Presidentsippan är så fin, den med. Men, den brukar blomma över så himla fort. Hoppas att du har några ex. även i rabatten. Då får du dubbelt så lång blomning ,-))!

    Ha det så gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  3. Vilken vacker Orkidé . Har jag sett en sådan innan?. Tror inte de.
    Ja nu gäller det att man hänger med i svängarna. Det poppar upp nya växter var och varannan dag och man vill inte missa en enda av dem :)
    Ha en fortsatt skön Söndag

    SvaraRadera
  4. Det är så roligt när man kan börja se allt som dyker upp och har klarat sig. Ibland går det tyvärr inte så bra med allt men då kanske man kan göra en föränding om man ändå måste ta bort något. Ha det fint. CArita

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.