Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



fredag 15 april 2016

Vårens första.

Detta är ju inte vårens första blommor.Dom har redan blommat över.
Snödroppar och vintergäck.
Men den här är bland dom första .Ormöga.Har en vit också och jag vet att jag såg den när jag städade i rabatterna och den blommade ,men nu kan jag inte komma på var det var.

Julrosorna hör ju också till vårens budbärare.

Detta är den svartaste jag har.Helt underbar.

Som svart siden .Härlig lyster.

Ett läckert fluff.som jag tokgillar

Hittade den här lilla plantan av Violer då jag vandrade runt idag och letade vårtecken

Scillorna är det full fart på nu.Har fläckar av blått överallt i rabatterna.
Det jag inte gillar är att det blir så skräpigt när dom blommat över.

När jag rensade i går så hittade jag massor med Julros bebisar .Var tvungen att gräva upp dom för naturligtvis hade dom slagit rot i en grusgång.Den här sorten får gulgröna blommor i klasar.
Såg att huvudplantan fått ta mycket stryk nu när vi haft varma dagar med kalla nätter.
Det har varit vitt av frost många mornar.

Här har jag samlat alla krukor med Julrosplantor

Ett annat tidigt vårtecken är dom stora knopparna på Rosen kvitten.

Och dom vilda Gullvivorna som vandrat in från skogen skickar upp sina knoppar nu när dagarna har varit så soliga och fina.
Fler vårens första hittar du hos
Bland rosor och bladlöss
Ett annat vårens tecken är att man hittar en massa muskler som man glömt att de fanns.
Men det är en skön känsla när man blir klar med den ena efter den andra rabatten.Nu ska det bara på lite gödsel också sedan kan det få bli lite varmare.
Ha en fin helg.

8 kommentarer:

  1. Ormöga står på min önskelista - den blå har en lockande färg. Här har våren inte hunnit lika långt som hos dig. Jag spanar intensivt för att inte missa något.

    SvaraRadera
  2. Viss är det härligt med allt nytt som tittar upp nu, lika förvånande varje år, att allt kommer tillbaka. Ha en fin helg. CArita

    SvaraRadera
  3. Den där svarta julrosen... Den är tillagd på min vill-ha-lista nu. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Helt underbara Julrosor, min vita har också fröat av sig, så jag har många nya i rabatten. De blommar ovanligt fint i år. Din mörka är så vacker.
    Trevlig helg / Marika

    SvaraRadera
  5. Väldigt vackra julrosor, jag älskar också den med fluff :-) Håller med om att det är härligt med lite träningsvärk efter en dag i trädgården. Kram Katarina

    SvaraRadera
  6. Helt fantastiskt så mycket julrosebarn du fått.Härligt hoppas de klarar sig bra då får du ett helt land fullt.
    Det har kommit långt hos dig ser jag nästan längre än hos mig
    Ha det gott och njut solen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  7. Åh ett vitt ormöga ska jag definitivt leta efter i år. Den blå tillhör mina favoriter. Helt underbara julrosor du har och vad roligt att de fröar av sig så mycket. Spännande om det blir några nya korsningar!
    Ha en härlig helg /Lotta

    SvaraRadera
  8. Vilken lycka med frösådder från julrosen! Önskar så att mina ville så sig också.
    Trevlg helg
    /Anette

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.