Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



Bloggintresserade

tisdag 21 juni 2016

En till Iris hittad.

Ja det är inte denna jag menar utan den på nästa bild.

Flyttade denna mörka skäggiris samtidigt som den vita från förra inlägget.Och alla bitarna dog på nya platsen.Och så gick jag och klippte sniglar efter regnet och vad ser jag på den gamla platsen jo en nästan svart Iris.Måste ha blivit kvar någon bit som sedan har tagit lika lång tid på sig som den vita innan den ville blomma igen.

Bredvid den svarta står den här blåvita Skäggirisen.Har tyvärr inga sortnamn på någon av de Irisar som växer hos mig.

Honungslöken blir visst bara större för varje år.Måste ta bort en del för den bli ju så ful när den blommat över.Har tagit bort lökar förut men den förökar sig så det syns inte nästa gång den blommar.

Den rosa Prakttryn  är i sin finaste skrud just nu.Även bladen är fina med sin gulvita kant.

Det syns i rabatterna där jag har kvar Hosta att sniglarna har haft en tuff vinter och torr vår.
Gör ju inte ett dugg.Och eftersom vi inte har fått så himla mycket regn så kanske man kan hoppas på fortsatt nästan snigelfri sommar.

4 kommentarer:

  1. Den mörka irisen på andra bilden ser riktigt maffig ut jämfört med de på den första.

    Sniglarna börjar komma så smått nu - vi fick rejält med regn härom dagen, hela 40 mm. Hostorna har annars varit väldigt fina i år men nu får man börja vakta dem.

    SvaraRadera
  2. Härliga sommarbilder du har tagit! Ibland gör en växterna väldigt förundrad, speciellt dom som bestämmer själva var dom vill växa. Som tur är (eller det kanske beror på all torka) så har vi nästan aldrig några sniglar - och absolut inga mördare!!
    TREVLIG MIDSOMMAR
    Susie

    SvaraRadera
  3. Vilken lycka med överraskande iris, en riktig snygging också!
    Vad det gäller sniglarna är jag ganska pessimistisk. Trots endast 7 mm regn på nio veckor är sniglarna i farten om man går ut vid nio, tiotiden. Riktigt feta är de också.
    Önskar dig en härlig midsommar
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Jättevackra irisar, den mörka gillar jag. Ibland tar dom tid på sig. Kul när dom dyker upp igen. HA en fin midsommar. Carita

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.