Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



Bloggintresserade

måndag 15 augusti 2016

Amarylisen tror det är Jul.

Dom har stått ute sedan tidig vår och jag har inte brytt mig om dom.Dom fick sköta sig själva.Och så för några dagar sedan fick jag se att en knopp kommit långt redan så i går tog jag in dom i uterummet.Den med knopp långt ner fick jag lov plantera om för löken var alldeles kladdig  så jag fick skala av massor med skal som hade ruttnat.Och då fick jag se att även den hade en knopp på gång.
Nu har jag en kruka till ute som jag ska ta in idag,men där har jag inte sett något tecken på att det är knopp på gång.



Mina solrosor hade blommat över så jag tog av dom stora frökakorna som nu får ligga och torka sedan blir det fågelmat
Och i växthuset hade jag fågelmat i går.I dom stora spindelnäten satt det fullt med flygmyror som hade svärmat.
Såg att det var en fågel där inne när jag skulle stänga för natten och den fick bråttom ut.
Idag förstod jag vad den hade gjort där inne.Alla spindelnät med myror var borta.
Den hade haft ett redigt kalas där inne.

Första blomman på Skuggliljan.

Och nu vet jag vad den här Vildpelargonen heter.
P.cordifolium.
Svenska pelargonsällskapets bildarkiv är guld värt när man slarvat bort namnen.

3 kommentarer:

  1. Jag har oxå ställt ut ett antal amaryllis, för första gången, men under sommaren så har det varit så galet torrt här så några har nog torkat ihjäl och de som lever har jag inte sett en enda knopp på! Så jag funderar: Hur gör jag nu? Ska jag ta in dem efter sommaren och hålla vid liv eller?

    Kram


    SvaraRadera
  2. Hejsan! Jadå! Amaryllisblommor har jag haft snart sat under hela sommaren. Jag klipper bort blomman och ställer den/dem i vas och fortsätter att göda löken i hopp om att de ska blomma gen i jul eller strax därefter. Det är jätteroligt och jag förstår din glädje över dina där på fönsterkarmen :-)
    Ja, småfåglar är till stor glädje och dina gjorde rent hus bokstavligen där inne i växthuset. Flygmyror är inte så jättetrevliga. Har man ljusa kläder på sig så kan det bli riktigt obehagligt.
    Jag vet precis vilken lycka det är när man hittar rätt namn på växter där man har slarvat bort namnet. Skönt att höra att det inte är bara jag som gör sådant...,-)!
    Ha det fint!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. ps
      Fy, så många skrivfel jag har gjort!
      ...haft snart sagt
      ...ska blomma igen
      ds

      Radera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.