Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



Bloggintresserade

onsdag 14 september 2016

Kameliablomning nu?

Har faktiskt jobbat i trädgården idag.Har två små lönnar som står i en rabatten mot grannens garage.Och dom har varit helt gömda under en massa skräpiga överblommade växter.

Men idag tog jag tag i det.Tänkte att nu är det bara en vecka kvar innan jag ska opereras så det kan få bli lite ont i handen.Nu har jag ju bättringen inom räckhåll.Vet ju att det kommer att ta flera månader innan det blir bättre och jag har ju en till operation att göra.
Men nu är det på gång.

Så fram med spade och kratta och tog fram lönnarna i frihet.Sedan vattnade jag ordenligt.Jorden var kruttorr.

Även mitt Ginkoträd fick lite luft runt stammen.Och vad det har växt i sommar.Det ser jättefint ut.

Men titta här vad det varma vädret lockat min Kamelia till.Blomma nu.Den ska ju sätta knopp nu som ska blomma i Mars April men inte nu.

Så här stora brukar knopparna vara i Mars för att sedan svälla och se ut som på förra bilden innan blomningen sätter igång .
Får hoppas det blir lite blomning kvar till våren.
Men vad det var roligt att jobba ute idag.Hade tappat intresset nästan helt för trädgården .Och så jobbigt att springa runt med vatten kannan varje dag ibland två gånger om dagen.
Så ska det inte bli nästa år inga krukor mer än dom som jag har i växthuset.
Har jag lovat mig själv.

5 kommentarer:

  1. Så skönt för dig att operationen verkligen är på gång! Och det är klart att man kan stå ut med lite ont om man vet att man sen inte kan göra något på månader, men du får träna upp gubben din. Av egen erfarenhet vet jag ju att det går. Min gubbe är just nu ute och "hjälper" mig med att tömma en massa stora f.d. chilikrukor. Jag kan/får ju fortfarande inte lyfta för tungt - och det tror jag aldrig att jag kommer göra mer! Det är så bekvämt att slippa kånka på sånt.....*fniss*
    Lycka till med operationen!!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Jösses vilken stor Ginko du har!
    Min är 2 år gammal och är typ 20 cm ;)

    Hur gammal är den?

    Hoppas att handen blir frisk efter operationen!

    Må gott och kram!

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Veronica.
      Tror den är ca 10 år.Är frösådd.Hade två frön som grott och så skulle jag plantera dom i en kruka och lyckas bryta av den ena.Buhu.Blev lite ledsen.Men den andra har ju belönat mig desto mer.

      Radera
  3. Vilket fint ginko-träd. Vi har försökt med ett sånt två gånger men inte lyckats alls. Kanske är det lerjorden som är besvärlig. Vi har också fått stora knoppar på kamelian men inte så att dom är på väg att slå ut. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  4. Fina lönnar! Gillar japanska lönnar. Enormt Ginkoträd!! Köpte en liten på ca 10cm i våras. Måste plantera om den , fast den får stå inomhus.
    Lycka till med op.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.