Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



torsdag 5 januari 2017

Fröer eller inte

För mig blir det inte några fröer i år.Kommer ju att byta växthus och jag har inte plats utan det.Men jag tänkte att jag kunde visa en del av dom växter som jag sått tidigare år.
Och då blir det dom som blev mest lyckade.
Den här Bruna Fingerborgsblomman hör till dom som jag har kvar flera plantor av i en rabatt.
Gentiana.Sådde jag för flera år sedan och det blev den här rosa/vita och sedan en blå sort.
Ett år sådde jag flera olika sorters Salvia den här plus flera andra .Hade även en orange sort.Såg ett program med Monty Done Där han visade en så vacker röd sort men den hittade jag inte fröer till.


En mörkt lila Salvia  som jag sådde ett år och även en knallblå och en rosa Salvia
Men jag sådde dom för tidigt så dom började blomma nere i källaren innan det blev så varmt och jag kunde starta upp växthuset.
Jag gör alltid så ,sår för tidigt .
Dom här söta kaktusarna har jag också sått.Fick fröer av en man på Facebook för ganska många år sedan.Dom måste jag plantera om i sommar.
Vita kandelabervivor
Dom är så fina när dom blommar och står ganska länge.
En vildpelargon som jag sådde förra året (2015) Och som blommade första gången 2016.Såg att det var knopp i den som jag har sparat nere i källaren.
Och dessa vackra Riddarsporrar som jag hade i kruka har tyvärr dött nu men jag var väldigt förstjust i dom.
Den knallblå Salvian.
Törnrosas kjortel.Den var tacksam att ha i en ampel.
Så här brukade det se ut i växthuset på våren.
Och så min stolthet den vita Krolliljan.Sommaren 2016 blommade alla lökar jag satt ut .Fint.
Mer om fröer finns här
www.blandrosorochbladloss.blogspot.se
Hoppas ni får en fin Trettonhelg.

12 kommentarer:

  1. Ibland får man vara klok och avvakta. Inspirerande att se dina tidigare sorter och hur fina de blivit. Vit krollilja väntar jag fortfarande på.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga bilder på lyckade sådder.
    Kaktusarna blev jag riktigt förtjust i.
    Och att de blommar så fint.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  3. Vad mycket fint du fått fram från frö. Pelargonen är ju så läcker liksom digitalisen, salvia och de andra.
    Ha en fin helg du också.
    Anette

    SvaraRadera
  4. Ja ibland får man ta en fröpaus. Gentiana har jag inte lyckats med. Har provat några gånger. Din var riktigt läcker.
    //Helene

    SvaraRadera
  5. Vilka vackra bilder på dina fina frösådder. Det är så roligt mer fröer, då kan man få hur många plantor som helst av sorter som kanske inte finns i vanliga trädgårdsaffärer. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  6. Lyckade frösådder. Den bruna fingerborgsblomman är så fin, och Salvian har en helt fantastisk färg. Vacker vit riddarsporre. Kanske skall göra ett försök, svårt att hitta lite ovanligare färger på växtgården.
    Ha en fin helg/Marika

    SvaraRadera
  7. Fina bilder som alltid och visst måste vi ha fröer! Kram Lotta som tyvärr har otur med salvia!

    SvaraRadera
  8. Det där med att så för tidigt känner jag igen. Så svårt det är att vänta när man längtar till våren!
    Din bruna fingerborgsblomma var en annorlunda och väldigt läcker blomma!

    SvaraRadera
  9. Wow, så många olika sorter! Jag hittade ju två sorts fröer som jag fått En speciell sorts fläckig luktärt (och såna har jag sått förr och lyckats med, men då hade jag inget växthus vilket slutade med att dom började blomma så sent)som jag fått av mina bloggvänner i Tyskland. Dessutom en påse med MASSOR av pyttesmå frön av California Poppies som ursprungligen kom från en väninnas dotter i USA. Såg dom blomma i somras och dom var fantastiskt söta. Har inte en aning om hur dom ska sås, så jag provar både på friland och inne.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  10. Ja, du får nok vente på nytt veksthus!
    Mange fine sorter som har lykkes for deg :)
    Sådde den mørke salvien i fjor. Tror den heter 'Lighthouse Purple'.
    God helg!

    SvaraRadera
  11. Jag sår oxå alltid för tidigtoch alldeles för många frön. Har testat att så gentania men det blev inget och inte heller törnrosas kjortel. Den tog sig men blev en ranka som blev 20 cm lång på en hel sommar!
    Du kommer tycka det är underbart med ditt nya växthus! Visst var det oxå ett njuthus?
    Kram på dig!

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Veronica det blir ett njuthus.Såg ert nya växthus och blev så sugen så när jag kollade hos Willab och så priset då kunde jag inte hålla mig.Får det på Onsdag men det lär ju bli liggande några månader innan vi kan bygga plattform och montera upp det.
      Kram/gunsan.

      Radera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.