Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



fredag 10 februari 2017

I år ska jag....

I år så ska jag njuta i mitt nya växthus så mycket och ofta jag bara kan.Där kommer jag få plats med en soffa och bord  så vi kan sitta där och fika.Och eftersom det blir glas så kan jag njuta av trädgården utanför.Och regnar det så blir det toppen att sitta och lyssna på smattrandet på taket.
Och jag ska inte ha en massa krukor som ska vattnas både en och två gånger om dagen.
Ska satsa på fetbladsväxter och kaktusar som man kan få lov att glömma ibland dom samlar ju vatten i sina tjocka blad.
Här har jag satt fetbladsväxter ett annat år.
Dom här har jag nere i källaren så det finns en del att börja med.
Och en ny Fikonplanta ska jag köpa mig.Tror inte den jag satt ut överlever den här vintern.Ett Citronträd vill jag också ha inne i växthuset.

Och i år tänker jag hålla mig frisk inga dumma sjukdommar ska tillåtas förstöra ännu ett år för mig.Vem vet hur många jag har kvar.

Om du vill läsa om vad fler tänker om( I år ska jag) då kan du besöka
Bland rosor och bladlöss.

Önskar er en trevlig helg.

15 kommentarer:

  1. Tack för inspirationen att ha kaktus- och sedumväxter! Mycket bra idé!!
    Fast först ska jag så mina tomatfrön sen här veckan så jag får några ätbara saker också. Sen ska jag kolla att mitt limeträd har överlev den här veckan som varit. Först därefter ska jag leta kaktusar, då börjar det nog bli lagom att göra i ordning där ute. Och massor med vackra krukor till dom det har jag!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Bra idé att gå över till fetbladsväxter i krukorna ute :) Jag glömmer alltid vattna i tid så de krukade växterna brukar degenerera stadigt över sommaren. Men en succulent har jag brukat flytta ut över sommaren och den mår kalasbra.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Det där med en massa krukor är ett elände om man vill åka bort några dagar. Jag försöker minska på dom men har inte lyckats så bra hittills. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  4. Låter som en bra ide:)
    Ha det så bra!

    SvaraRadera
  5. Soffa och bord - då blir växthuset ett lyxhus! Härligt!
    Nu måste jag ut och kika på mitt olivträd, undrar hur det mår om det alls mår!

    SvaraRadera
  6. Bra tips med fetbladsväxter! Och det låter härligt att sitta och njuta i växthuset. Att kunna se trädgården genom glasrutorna och höra regnet smattra mot taket dom dagar det nu regnar. Men dom blir ju inte så många eller hur :)

    Önskar dig en fin helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  7. ja, tänk så roligt du kommer att ha när du börjar göra i ordning ditt nya växthus. men, vad gör du av med det gamla? Ha det kvar? Sälja?
    Lycka till med allt nu!
    Ha en go' helg!
    /Anja

    SvaraRadera
  8. For et stemningsfullt og flott drivhus. Forstår godt at du skal bruke tid på å nyte tiden der inne.
    God helg.
    Jannicke

    SvaraRadera
  9. Låter helt underbart! Längtar tills jag kan sitta i vårt organeri och lyssna på regnet
    Nu ligger inlägget uppe!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  10. Godmorgon!

    Det är hög tid att fundera på hur man vill ha det i år för jag kollade precis vädret i veckan och en massa plusgrader kommer ta bort vintern! Snart är det vår och då är det såklart skönt att allt är klart (i huvudet) så att ni kan ha full fokus på växthusbygget.

    Det är helt underbart med ett i glas!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Låter som du kommer att njuta av sommaren, inte helt fel. Härligt med ett nytt växthus. Ha det fint!
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  12. Att få vara frisk och kry är det viktigaste.
    Hoppas också kunna sitta och njuta i mitt växthus inom en inte allt för avlägsen framtid.
    Mannen sitter just nu och ritar på ett och undrar hur stor plats vi behöver ha för bord och stolar. Helst skulle jag vilja kunna duka långbord...
    Men jag får nog vara realistisk och tänka mig något mindre. Kanske en gammal kökssoffa skulle kunna få plats, med ett litet bord till. Och en skön fåtölj :)

    Ha det gott!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  13. Att kunna vara så frist som möjligt är ju det viktigaste och att njuta är mitt motto också. Växthus är underbart, håller med dig om det, ser jättemysigt ut.
    //Helene

    SvaraRadera
  14. Det ser veldig innbydende ut! Trivelig å sitte i drivhuset når regnet trommer på taket :)

    SvaraRadera
  15. Låter klokt med färre växter och fetbladsväxter som klarar torka bättre! Hoppas du får ha hälsan så du får njuta och ha det bra!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.