Välkommen in i min trädgårdsdröm

Skriv gärna en kommentar innan du går ut. Då gör du mej mycket glad



Bloggintresserade

torsdag 1 juni 2017

Kan det bli bättre.

Nej just nu känns det som att allt är så bra det kan bli.Växthuset är nästan helt klart. Bara några små grejer som ska fixas.Och jag är så nöjd.Det blev precis så som jag hade tänkt mig.Har varit där idag och fikat medan jag bläddrade i en pelargonbok.Nu väntar jag bara på min dagbädd som är på väg.Hade hoppats den skulle komma denna veckan men det blev bara madrassen som dom skickat och kom hit i måndags.Bädden ska stå där längst in under hyllan.Det känns så stort och rymlig där inne.

Och så roligt att pyssla och planera för var den och den saken eller växten ska stå.

Mitt nya planteringsbord.

Om ni visste så gott det doftar där inne.Satt ut det Citronträd som jag hade köpt själv .Det blommar för fullt.Och det jag fick av sonens familj har börjat sätta knopp så det kommer snart att dofta gott det med.I det här hörnet står ett Fikon.Körsbärstomat,Några Pelargoner och Citronen.

Kaktusarna kommer snart börja blomma stora knoppar i flera av dom

Här har jag suttit långa stunder idag även maken lockades ut och gjorde mig sällskap.

Under den här hyllan hade jag tänkt att dagbädden skulle stå.

Nu när vi fått lite regn så börjar det att växa och blomma för fullt i rabatterna.Här den fina gula Azalean och längre bort den röda Rododendron som har mörkt röda knoppar och sedan ljusare röda blommor när den är utslagen.

Och tänk vilken överraskning den här lilla orkidén gav mig.Satt ut små knölar för flera år sedan men dom kom aldrig upp och så helt plötsligt står den den där.Jättesöt.

En liten rododendron med fina röda blommor.
Måste säga att just nu är jag nöjd med tillvaron.Kunde sen bara handen bara hålla sig lite lugn skulle det vara perfekt.
Vill du läsa mer av dom som tycker att det är bra nu gå då in
HÄR

Nu har det blivit betydligt svalare ute och molnigt.Lite synd hade gärna haft kvar en del av värmen i alla fall.
Men jag hoppas ni får en fin helg.

11 kommentarer:

  1. Låter jätte härligt! Så fort det gott med bygget och inredningen!! Hur många kvadrat är det på?
    Väntar på att mitt ska bli klart...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 15 kvadrat att njuta av.
      Gunsan.

      Radera
  2. Visst är det underbart med ett "njutarhus"! Och 15 kvm är precis det jag har också. Precis lagom!!
    Jag som bara skulle ha nyttoväxter har dock helt övergett den idén och satsar på mer och mer på vackra växter så man kan sitta där när vädret är lite otrevligt. Som idag när det blåser iskalla vindar!
    Fast idag har jag inte suttit där så mycket, utan istället fortsatt att klippa ner halvdöda klängrosor runt "follyn" utanför. Men när man blir för kall, då går jag in och pysslar lite i växthuset. Flyttar blommor, kollar på bladlössen (!) som iaf har blivit färre sen jag sprutade med biologiskt gift och satt in biologiska krigsinsekter! *fniss*
    KRAM - och lycka till med dit fina växthus!
    Susie

    SvaraRadera
  3. Vilket fint växthus, det kommer du att ha mycket glädje av . Vilken överraskning med orkidén, jättesöt är den. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  4. Ett njutarhus... åh, vad jag längtar till mitt orangeri blir färdigt
    Ser helt underbart ut!
    Ha en härlig helg!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att sitta där inne och bara njuta med en kopp kaffe det blev så härligt som jag önskat mig.
      Kram.

      Radera
  5. Åh, så härligt! Ett vackert växthus till både nytta och avkoppling. Och en jättefin trädgård, det är svårt att överträffa... Men på något vis så kan det ju bli bättre, för i trädgården tycker jag att varje dag är "den bästa". Hoppas du känner så också så att hela sommaren (och resten av året också) blir alldeles fantastisk. ♥

    SvaraRadera
  6. Hej Gunborg, så härligt att läsa ditt inlägg. Jag har en pinnsoffa i växthuset. Ingenstans sover jag så gott som där. Jag gillar också vildpelargoner.
    Kram

    SvaraRadera
  7. men så fint det blir och så härligt sedan när dagbädden är på plats! Oj oj, som du kommer att njuta av detta!
    Vilken glad överraskning med den lilla orkidén!

    SvaraRadera
  8. Åh, vad roligt för dig! Jag kan riktigt höra hur glad du är. Visst är det mysigt med att organisera sakerna där inne. Och, så fint du har fått.
    Och så dagbädd! Jag säger då det! Ska du lata dig igenom dagarna nu ;-))? Jag skojar såklart!
    Din lilla vita Pleione! Vad roligt att den dök upp som grädde på moset. Min har också bara försvunnit. Kanske dyker den också upp en vacker dag.

    Ha det gott i ditt nya växthus!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anja.
      Ja jag trivs verkligen där inne.Maken skrattar åt mig lite .Han sa att nu vet jag alltid var du är i växthuset.Dagbädden har kommit och är på plats och nu fick täcket jag sydde för några år sedan en given plats.
      Ha det fint.

      Radera

Om mig

Mitt foto

Jag är en 67årig dam med ett stort intresse för trädgård.Älskar att läsa böcker.Tycker om att sy och sticka.Har en broderimaskin som jag brukar använda ganska ofta.Jag är gift och har två barn och 7 barnbarn.